.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Berehat Sudah, Berhenti Pun Sudah...Jom Teruskan Perjalanan!

Bismillah...

Alhamdulillah, segala pujian dan kesyukuran kehadrat ilahi, Pencipta kita Pencipta maya, Rabbul'Izzah yang Maha Kuasa. Selawat dan salam buat junjungan kita kekasih Dia, Muhammad Rasulullah.

Ke mana ana menghilang seminggu ini?...tak hilang cuma menyorok sekejap, sebagaimana posting pemberitahuan sebelum ini, itulah sebabnya kehilangan sementara ana...rindu sungguh pada Wadi al Qurra'. Rindu sungguh, tapi bila dibuka saja laman ini, terus aja longlai lemah gemalai mahu menaip, ehehe...maklumlah sudah bercuti, jemari pun turut bercuti, maka rasa mahu lagi terus terusan dengan cuti.

Sebenarnya baru sahaja sampai di bumi melaka pagi tadi dan sampai pula MMU ditengah hari, sempat lagi merewang rewang...mata sudah mengantuk, kaki sudah longlai, namun tetap jua merewang dulu, sudah tahu, di rumah sewa tu pastinya tiada lagi teman yang sudah kesampaian. Mengintai ngintai pakej celcom broadband, mencari modem yang murah sekali, mahu cop dulu, belinya kemudianlah, tak makan jawabnya beli sekarang.

Qurra' sekalian, asalnya ana mahu menulis yang lain, ada artikel sudah di'draft'kan, tapi cuma tajuk saja yang ditulis, tak jadi pula menerus hajat melanjutkan...sebabnya ana sekarang berada di awan awangan...mengantuk, pening, bercampur baur bersekali...bila bendasing itu bercampur baur pastinya menghasilkan satu produk yang kita namakan MALAS. Kalau di lanjutkan menulis, maka pasti merapu rapulah ana, sepertimana kemerapuan ana sekarang...hehe

Meh nak cite...hehe...baliknya ana dalam jangka masa seminggu yang lepas awalnya banyak juga yang dirancang, mahu ke situ, mahu ke sini...ish, tak cukup kaki haa kalau nak ikut. Tapi akhirnya, terlebih kaki pula, memang cuti kali ini sepenuhnya digunakan untuk menikmati aroma kampung halaman nan indah itu =D. Bukan apa, nak berjalan merata riti boleh saja, tapi rasanya lagi baik abiskan cuti dengan femili, tak begitu?...begitula kan...hehe

Dalam pada tak sempat berjalan tu, sempat juga menjenguk2 ke Kota Bharu, jalan2 cari makan dengan keluarga...memang seronok!=)...nak dijadikan cerita, waktu pulang tu kebetulan pula lalu didepan istana...ya...kebetulan pula sekarang kelantan tengah meriah dengan sambutan hari keputeraan sultan, maka warna warni di depan istana itu menarik perhatian ana untuk berhenti sekejap sambil ber'posing'...ish...xde keje...=D









Orang Kelantan sudah lekat dgn sebutan 'Puja Umur' bagi sambutan hari keputeraan...tapi ana cukup tidak suka dengan sebutan sebegitu, buat apa mahu dipuja2 umur, sultan mmglah sultan, tapi Umur Rasulullah SAW pun tak pernah dipuja2...tapi begitulah kebanyakan, terutama kalangan rakyat veteran, puja umur menjadi istilah biasa, ana tak suka, kita mahu ubah ini!...insyaAllah.

Ana terus bercerita ya, satu lagi agenda menarik yang sempat ana tangkap dan muatkan di sini adalah khutbah jumaat di kampung, ana cukup tertarik dan senang hati, khutbah kali ini sirahnya bersekitar tentang Bumi Barokah Sang Pejuang itu!..ya..ia tentang Palestin, ana cukup teruja dengan khutbah itu bukan hanya kerana palestin, tetapi kerana sikap masyarakat dan pihak2 yang berwajib terus terusan dengan peringatan soal bumi barokah itu. Cukup bersemangat imam ketika membaca, menunjukkan musim syita' bagi cerita juang di Palestin masih belum tiba, dan insyaAllah isu ini akan tetap panas membara sehingga akhirnya.

Itu sedikit sebanyak tentang perjalanan cuti ana, cuma kali ini ada satu yang ana sedikit terkilan, perancangan lain itu ana biar saja walau tak menjadi, tetapi yang satu ini, terkilan juga sebab tidak menyempatkan diri mengahdiri kuliah Tok Guru di Pulau Melaka(Kelantan). Mutiara2 dari beliau tidak sempat pula dikutip, rugi!...insyaAllah lain kali.

Mahu mengomel lagi sebenarnya, tapi rasanya cukuplah dulu,pening + mengantuk menghalang untuk ana terus berkongsi...insyaAllah, tunggu ngomelan ana yang berikutnya pula ya...sekian

*Gambar dibawah tiada kene mengena dengan posting di atas, hanya memenuhkan ruang kosong sahaja =D

(Bersama keluarga - Jalan2)

(Posing dengan anak2 =D)

(Makan kuaci cam tengah bernasyid le plak)

6 comments:

salam...

bedtime story ye.. wahh best jln2 balik kmpung habiskn mase ngn family yer??

gmbr bwh ni.. posingn ngn anak2, mama nye mana??
yg gmbr last ni, de pertandingan ke?? cm berlawan mkn jerk..

 

wslm wrhmtlh..

bedtime story?..heheh...byk le..mesti la besh!..

mama?...mamanye xde lagi...dpt anak je dulu...hahaha

pertandingan tu x membabitkan ana ok...ana tak wat pun gaye tu...:p

 

salam..bersantai bersama keluarga..

nikmat indah yg sentiasa dirindui oleh mereka2 yg

berlayar jauh dari keluarga :)

alhamdulillah..

syukran atas kunjungan di laman "farahimani" saya..

semoga takkan terhenti kekuataan menulis tinta2 ilmu milik Ilahi..

 

assalamualaikum,

keluarga itu penyeri hidup :) yach, jadi rindu akak sama keluarga.

p/s: Tak elok makan kuaci banyak2, tinggi kemungkinan nak dapat penyakit TB... Gambar last tu macam gaya nak berdikir barat, tukang karutnya macam yang kanan sekali je :)

Moga adik dan keluarga sentiasa sihat dan dalam redha ALLAH

 

salam
zul, celcom broadband klo saje2 nk gune tyme travel je, mcm x berbaloi ah, dah la bill cam streamyx. len le klo ko travel ari2.hehe..

makan koci ngn abahnye skali mcm dikir barat jek tgk..haha. tp kiut ah gamba tuh. XD

 

to nahwannur...baiklah, saye tidak akan memakan kuaci lg..hehe..

ameen ya Allah...syukran kak..:)

to andi...hoho...x balOi ek...aku prepare tuk pas2 ni ngat nak pakai, tp ye gak kan...boleh dipertimbangkan balik...

xde la kiut sgt....comel je...hehehe