.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Rahmat di Sebalik Dugaan

Bismillah...

Maksud Firman Allah SWT

Iaitu orang2 yang apabila di timpa musibah mereka mengucapkan : "Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNya lah kami kembali". Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari tuhannya, dan mereka ialah orang2 yang mendapat petunjuk


al Baqarah : 156 - 157

Izinkan kalam ana berbicara...insyaAllah...

Dunia, suatu destinasi indah, indah dengan nikmat dan rahmatNya. Ramai sekali yang betul2 menghayati keindahan dunia dengan se'optimum' mungkin. Kenapa tidak mahu menikmati keindahan dunia sedangkan ia memang disediakan untuk kita menikmatinya?...sedar atau tidak, CARA menikmati itu yang berbeza beza mengikut rentak dan personaliti diri, cara yang haq kah?...atau cara yang batil?...ana tinggalkan persoalan itu.

Dengan nikmat dan rahmat dariNya yang melimpah ruah, adakala membuat manusia alpa, yang ujian dan dugaan dariNya juga pasti tiba. Perlu kita sedar, sedarlah se awal mungkin akan hakikat ini agar tidak tersentak dikemudian hari. Pastinya dengan persedian itu akan membuat kita lebih memahami konsep musibah, ujian dan dugaan ini.

Tiada siapa yang mampu lari dari hakikat ini, ana sendiri, pastinya...PASTI!...
kesedian itulah yang akan membantu kita, insyaAllah. Ramai dikalangan kita bila ditimpa musibah, akan merasakan bahawa merekalah yang paling malang, paling berdukacita dan bila ditanya dan dinasihati, jawapannya.."kamu tak rasa apa yang aku rasa"...itulah jawapan kebiasaan yang kita dengar...ialah...dia saja yang faham.

Biarlah jika dia seorang saja yang rasa...ana tak mahu memanjangkan soal itu. Apa yang ana mahu cetuskan adalah kesedian menghadapi musibah. Kuatkan iman dan teguhkannya, yakinlah apa yang datang itu adalah peringatan dariNya. Ingatlah sabda Rasulullah SAW yang maksudnya :

"Tiada musibah apa pun yang menimpa diri seorang muslim melainkan Allah menghapuskan keburukannya (dosanya) walaupun duri yang mengenai dirinya" HR Bukhari & Muslim

Redhalah dengan musibah yang mendatang, hargainya sebagai tarbiyah dari Allah dan berusalah kearah yang lebih baik kerana itulah yang sepatutnya bagi setiap dari kita, bukan mengeluh sehari hari, berputus asa, dan membuang masa...ya Allah...permudahkanlah urusan kami!

Pastinya setiap dugaan yang mendatangi diri disertai dengan hikmah dan rahmat dariNya, cuma ada yang dapat melihat hikmah dan rahmat itu sedangkan ada pula yang tidak berkemampuan melihatnya dengan jelas bahkan tidak nampak langsung!. Bagaimana untuk melihat semua itu?...lihatlah dengan mata hati, ramai yang hanya mengunakan mata zahir yang dua itu, tapi tidak ramai yang mahu melihat dengan mata hati kurniaan ilahi.

Gunakanlah mata hati kurniaan Yang Maha Kuasa itu, lihatlah sedalam dalamnya kedalam diri, tadabbur segala musibah yang berlaku, puncakkan semaksima mungkin pengertian diri, teruskan...teruskan...dan teruskan...pastinya kita akan dapat melihat keindahan disebalik kegusaran...insyaAllah

Bila menceritakan soal musibah pastinya banyak kisah2 tauladan yang boleh kita jadikan tauladan, antara mahu atau tidak sahaja. Satu darinya, ingatkah dengan kisah Ummu salamah yang terlalu bersedih hati dengan kematian Abu Salamah, merasakan itu puncak kesedihannnya...hinggalah suatu ketika dia sedar dari kesedihan itu dan mula bertanya siapakah yang lebih baik dari Abu Salamah. Akhirnya apa yang Ummu Salamah dapat?...Rasulullah SAW sendiri datang meminang, dan apa lagi yang lebih bahagia ketika itu?...subhanallah!

Janganlah terlalu melayani kehendak sedih itu, tapi cubalah bermujahadah mengingatkan akan hikmahnya...insyaAllah
Abdul Aziz bin Abu Rowwad pernah berkata ada 3 perkara yang menjadi gudang2 syurga iaitu :

1. Menyembunyikan perasaan duka ketika ditimpa musibah
2. Menyembunyikan penyakit
3. Menyembunyikan sedekah


Sebahagian ulama' salaf pula pernah berkata ada 3 perkara yang dengannya akan diuji akal manusia :

1. Dengan harta yang melimpah ruah
2. Dengan diturunkan musibah
3. Dengan pangkat dan kekuasaan


Setiap kali ditimpa musibah, janganlah mengeluh ngeluh tetapi ucapkanlah istirja', sesuai dengan hadith Rasulullah SAW yang maksudnya :

" Barangsiapa yang pernah ditinpa musibah lalu ia ingat akan musibah itu serta memperbaharui ucapan istirja itu walaupun telah berlalu masanya, maka Allah akan mengurniakan pahala kepadanya sebesar pahala disaat ia ditimpa musibah saat itu"
HR Ibnu Majah

* Hanya sebagai ingatan, istirja' itu adalah innalillahi wainnailaihi roji'un

Ketahuilah besarnya rahmat disebalik dugaan, jangan pula dijadikan alasan untuk berputus asa, tetapi jadikan ia sebagai satu batu loncatan untuk menempuh kejayaan, sudah biasa kita dengar bukan, setiap kegagalan itu adalah permulaan bagi kejayaan, insyaAllah. Dan jangan pula kita terlalu terbuai dengan kenikmatan dunia, ingatlah firmah Allah " Qul mataa'uddunya qalilun " dari surah an nisa'...katakanlah kesenangan dunia ini hanya sebentar. Wallahua'alam

8 comments:

menyembunyikan perasaan duka ...!~ ingin dipraktikkan,insyaALLAH...

 

salam...
sejuk je ati dpt tarbiah kt cni
senyum kejap bila sampai kt ayat
"kamu tak rasa apa yang aku rasa"

ayat standard :P

 

SF...insyaAllah...sama2 kita praktikkan...:)

cik ainul...alhamdulillah...aha...ayat standard...p mana2 pun dgr...heheh

 

so, apekah yg kta patut ckp bila dgr ayat standard tu?

[kdg2 diri ini pon ckp jugak :P]

 

cakap pe?...bagitau la...yang bukan dia sorang ja yang ada masalah...lagi ramai sahabat2 diluar sana yang ada masalah lg besar...actually ayat mcm tu selalu keluar sbb trlalu ikut n layan perasaan...x mahu faham nasihat orang...bukannya org x fhm ngan kita....wallahu'alam...

 

"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).

[Al-Baqarah: Ayat214]

 

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.

(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami.

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

[Al-Baqarah: Ayat286]

 

syukran buat AsNiza!...:)
input yang amat berguna...tadabburlah ayat2Nya...insyaAllah...