.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Sehari di PWTC - Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis

Bismillah...

Sebesar2 dan sebanyak2 syukur buat Pemilik dan Pencipta diri, bahkan seluruh yang ada adalah ciptaanNya yang Kuasa. Selawat dan selawat buat baginda yang dirindui, Muhammad Rasulullah.

Berakhir sudah satu konvensyen yang julung kalinya diadakan seumpamanya. Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis yang telah berjaya mengumpulkan anak2 Malaysia yang punya kesedaran terhadap isu Palestine dan dengan jayanya telah mengumpulkan semua dalam satu dewan seramai lebih 3000 orang, alhamdulillah!

Konvensyen telah berlansung pada 9 Mei 2009, iaitu hari sabtu yang lepas. bertempatnya di PWTC, alhamdulillah ana berkesempatan turut serta memeriahkan suasana yg sememangnya cukup meriah. Kami rombongan MMU mewakilkan 2 bas, dan selebihnya 2 bas lagi adalah rombongan dari Melaka, jadinnya 4 bas lah, ramai juga, alhamdulillah. Kami bertolak dari MMU pukul 6.45 pagi dan sampai lebih kurang 8.30. memang ngam2 saja masanya, sampai2 pi mai2 kejap then terus masuk dewan, majlis baru saja hendak mula, alhamdulillah tidak ketinggalan.

InsyaAllah ana akan kongsikan sedikit maklumat, sedikit yang sempat dingati dan dicatat, kebanyakannya akan ana sampaikan mengikut apa yang ana dengar dari panelis, mungkin ada yang kurang ana setuju, tapi itu hak panelis dengan ilmunya dan pegangannya, ana sampaikan disini sebagai info serta perkongsian. Mungkin juga ada sedikit ulasan ana.

Sesi Pembentangan pertama telah disempurnakan oleh Dr Roslan, pensyarah UM yang telah mendapat ijazah kedoktoran dari Scotland, punya kelulusan dalam bidang Kajian Jurusalem - Islam. Banyak info2 yang telah dibentangkan Dr Roslan, terutamanya tentang cara perluasan kuasa oleh zionis. Juga dibentangkan perihal pemula idea penubuhan negara yahudi oleh Theodore Hertzl yang terkenal itu. Asalnya idea penubuhan negara yahudi ini bukanlah di Palestine, si Theodore Hertzl itu bukanlah religous sangat, baginya asal ada tempat saja untuk negara Yahudi.

Dr Roslan juga menerangkan tentang kekejaman bangsa kolonial eropah yang telah menindas teruk golongan yahudi, sehinggalah munculnya idea penubuhan negara Yahudi oleh kerana ketidakpuasan hati bangsa yahudi. Sebenarnya inilah juga yg disebut dalam persidangan oleh presiden Iran tempoh hari, Ahmadinejad, beliau telah utarakan soal inilah sehingga delegasi2 dari negara eropah memboikot persidangan, tak mahu terima kenyataan, bodoh sombong!. Mengikut Dr Roslan jika dilihat kembali, apa yang berlaku sekarang di Palestine, puncanya adalah dari tindakan bangsa kolonial eropah dulu yg telah menindas teruk yahudi, dan sekarang mereka bermati matian menyokong agenda yahudi zionis demi menutup kesilapan mereka yang lalu.

Kemudian ana lanjutkan ke pembentangan kedua oleh panelis yang tidak asing lagi, Dr Azzam Tamimi, beliau adalah pengarah jabatan pemikiran Islam di London, beliau adalah ahli politik dan aktivis palestine, sekarang warganegara British. Dr Azzam ini memang sedikit lain dari yang lain, Ideanya sarat dengan benda2 baru dan kadangkala amat contra serta bertentangan dengan apa yang selalu kita dengar, menarik!. Satu kenyataan menarik dari Dr Azzam, zionis bukan saja Yahudi, bahkan sesiapa yang menyokongnya dan beraliran sama seperti mereka, adalah zionis. Jadi Kristian ke, Islam ke, Buddha ke berpontensi menjadi Zionis. Ana tersenyum sendiri ketika itu, Islam Zionis?...ah...siapa ya...senyum lagi!.

Dr Azzam juga menekankan kita tidak bermusuhan dengan yahudi, bahkan mampu berbaik2 dgn mereka tanpa masalah, asalkan tiada konspirasi. Idea ini ditentang oleh salah seorang Dato' semasa sesi soal jawab, panjang lebar beliau menerangkan dan menyerang idea Dr Azzam, katanya agenda yahudi zionis telah bermula pada 70 masihi lagi semasa Rom menghalau "yahudi" dan beliau mengaitkan dengan ayat Quran yg menyatakan tidak akan redha yahudi dan nasrani kepada Islam sehingga kita mengikuti mereka. Dr Azzam membalas kembali, mengatakan ayat2 Quran perlu ditafsir bukan saja dengan tahu balaghah, nahu dll, tetapi perlu mengetahu asbabun nuzul, ketika ayat itu diturunkan keadaan bagaimana, dimana, dan apa sebabnya nuzul ayat itu.

Menurut Dr Azzam, musuh kita adalah zionis dan agendanya, bukan yahudi. Kerana konspirasi zionis inilah telah memporak perandakan Islam dan Palestine kini. Jadi apapun, bahkan jika Ikhwanul Muslimin, HAMAS, atau apapun jemaah Islam telah beralih arah mengkuti agenda zionis, maka kita wajib memusuhinya! Pokoknya adalah memusuhi agenda zionis itu. Sebenarnya kata Dr Azzam lagi, idea yang dibawa oleh Theodore Herztl yang mahu menubuhkan negara yahudi telah dianggap sesat oleh org yahudi sendiri bahkan telah mengatakan si Theodore itu telah pun murtad.

Akan tetapi lama kelamaan idea Theodore Herztl semakin diterima akibat penindasan teruk oleh bangsa kolonial eropah terhadap yahudi, salah satu peristiwa utamanya ialah Holocoust itu sendiri, yang mana bangsa yahudi di bunuh beramai2. Kata Dr Azzam, Hitler sendiri sebenarnya telah digunakan oleh pihak2 tertentu untuk meyakinkan bangsa yahudi mereka tidak lagi selamat untuk berada di negara eropah dan perlu berpindah ke Palestine. Dan itu antara sbb Holocoust berlaku.

Dr Azzam juga mengingatkan agar setiap maklumat yg kita dapat perlu ditapis dan dikaji secara mendalam bagi mengelakkan penipuan, Ascertain the truth! katanya. Ini kerana byk maklumat yang salah, beliau menyatakan antara contohnya adalah Protokol Zionis atau hukama sohyuni itu yang kita ketahui datangnya dari hasil seludupan oleh seorang wanita Perancis selepas satu persidangan rahsia Freemason kalau tak salah ana. Mengikut Dr Azzam itu adalah dokumen palsu, sebabnya tak mungkin zionis membenarkan agenda rahsia meraka secara besar besaran disebarkan bahkan membiar saja. Satu lagi adalah mengikut Dr Azzam tidak tahu mana asal usul datangnya dokumen itu secara pasti. Idea ini juga telah ditentang oleh perserta konvensyen, ada yang menyoal balas bertanya kalau begitu, apa buktinya atau apa faktanya yang mampu membenarkan kenyataan Dr Azzam bahawa dokumen itu palsu. Ana berfikir!

Satu lagi kenyataan Dari Dr Azzam yang membuat ana berfikir, katanya jangan kaitkan dengan Dajal, semua cara dan kebijakan konspirasi zionis adalah kerana mereka terdidik dari kecil untuk bijak berkonspirasi, bukan kerana bantuan dajal atau apa pun, dajal itu akan datang pada masa depan dan jangan kaitkan dengan masa ini katanya. Ana fikir lagi! dan kali ini kami wakil2 MMU ketika itu berbincang kalau dapat ketemukan Dr Azzam dengan Sir Halim (pensyarah economic MMU) pasti seronok melihat debat ilmiah mereka. Mungkin!...:)

Dan ini lagi satu aura panas telah dibawa oleh Dr Azzam, beliau dengan semangat berkata if you want to wait for Mahdi or Messiah, just wait for it! but i don't want to! because there is no such thing! everybody is mahdi! we have to do it now!, not just wait!. Ini benar2 mencabar fikrah ana, dan sebilangan peserta konvensyen juga hangat dengat kenyataan ini. Ia bukan sekali bahkan diulang2 Dr Azzam. Ana dengan tegas disini mengatakan bahawa jika maksud Dr Azzam ialah dia dengan benar dan besungguh2 menolak kehadiran Imam Mahdi, kerana alasan itu hadith dho'if, maka ana menolak keras kenyataan ini dengan akidah yang ana yakini. Mungkin hadith itu dho'if tetapi jalan periwatannya banyak dan saling boleh menguatkan antara yg lain, juga ia tetap hadith, mgkin lemah disebabkan ada sedikit syarat yg x dipenuhi, tetapi tetap bukan maudu'!

Akan tetapi Dr Azzam menyambung dengan memberitahu kepada hadirin bahawa kita perlu bangkit berusaha sendiri bukan hanya menunggu!...kalau Dr Azzam bermaksud mahu mengubah persepsi Umat Islam bahawa sekarang kita perlu bangkit dan tidak lagi malas2, perlu berjihad!...maka ana setuju matlamat itu, tetapi caranya itu rasanya kurang tepat, bukan semua org boleh memahami, org awam dengan fikrah meraka, org berilmu dengan fikrah mereka, jadi sebaiknya elakkan kenyataan yang boleh timbul salah faham. Bahkan dalam perbincangan kami selepas program, Ustaz luthfi dari HEP pun mengatakan masa itu Dr Azzam agak emosi, memang pun, merah mukanya dengan nada tinggi pula, kami juga bersependapat bahawa jika Dr Azzam benar2 menolak kedatangan Imam Mahdi, kami berlepas diri dari kenyataan itu. Dia dengan kenyataannya, kami dgn pegangan kami, wallahu'alam.

Itu adalah sedikit perkongsian dan ulasan kenyataan yang disampaikan Dr Azzam Tamimi, sebenarnya banyak lagi, namun disebabkan oleh masalah2 teknikal, sesi kedua pembentangan Dr Azzam, selepas rehat dan makan, telah menyebabkan ana gagal menyerap dengan baik maklumat pada waktu itu, sebagai penegasan dan bagi mengelak berlakunya salah faham, ana ingin nyatakan disini bahawa ana tak tidur pada waktu itu, tak caye takpelah, tak nak kawan....hehehe. Betul, tanye sape2 yang nampak ana, ada nampak ana tidur???...kalau nampak ana pejam mata tu, tengah berzikir tu...ibadah sirr!...

Ok Kita lanjutkan, sekarang ana kongsikan pula apa yang ana dapati dari panelis ketiga, Dr Mohsen Salleh. Beliau merupakan pengarah al Zytouna Center of Studies and Consultations, Beirut. Beliau adalah seorang yang aktif dalam isu palestine, menerbitkan buku, berceramah keseluruh dunia and etc. Dr Mohsen telah menyatakan bahawa Palestine sememang istimewa, ada tiga tempat yang penuh keberkatan iaitu Madinah, Makkah, Dan Palestine sendiri, tetapi jika dilihat Madinah dan Makkah telah dijanjikan Allah sebagai tempat yang aman. akan tetapi palestine pula telah dijanjikan sebagai bumi perjuangan.

Dr Mohsen juga menegaskan bahawa yahudi zionis bukanlah lawan umat Islam jika jika bersatu, masalahnya ialah umat islam tidak bersatu, tiada perpaduan, dan kelemahan inilah yang telah menjadikan yahudi zionis ini kuat. Israel juga mengharapkan barat, mereka menjadikan barat sebagai proksi2 mereka, dan kebijakan mereka telah mampu membodohkan barat. Jika umat Islam bersatu sebenarnya semua ini mampu diatasi. Ana berfikir, benar sungguhlah, sekarang kita dapat lihat sesama jamaah Islam pun boleh saling memburukkan antara satu sama lain, yang itu kata aku lebih 'ikhwan', yang sini kata aku lebih tarbiyah. Lepas tu saling jatuh menjatuhkan antara satu sama lain, kelemahan jamaah disisi didedahkan kepada org yang baru mula mahu berjinak dengan arena dakwah, bukan mahu membantu dgn cara yg berhikmah...elok benarlah tu, kita saling jatuh menjatuh, musuh sebenar zionis sana sedap2 saja menyembelih umat Islam. Teruskan begitu, dan tunggu masanya kita sendiri disembelih ketika sedang mengumpat jamaah lain. Sarcastic?...ini kenyataan!

Ok2, kita teruskan dengan Dr Mohsen. Beliau menyatakan yahudi zionis tetap gagal dalam usaha menghapuskan umat Islam di Palestine, pembunuhan besar besaran, serangan bermacam jenis bom, jet2 canggih, senjata kimia and so on, tetapi gagal, bahkan bilangan kelahiran di Palestine meningkat, rakyatnya sentiasa bertambah. Inilah bantuan Allah, teruskan berjihad, itu urusan kita sekarang, yg lain2, serahkan pada Allah, jangan ragu dengan bantuanNya!

Seterusnya Dr Mohsen menyatakan bahawa tentera Israel mmg cukup kuat, dan ia dicipta untuk memenangi sebarang perang antara negara Arab. Dengan kelengkapan serba moden dan sebagainya, namun tetap tidak dapat mengalahkan pejuang2 Palestine, tidak berjaya dalam usaha menakluk Ghazzah, cuba bayangkan kalau seluruh umat Islam diseluruh dunia bersatu, mahunya negara haram Israel itu hancur lebur,bahkan dunia pun akan mampu diterangi dengan kalimah LAILAHAILLALLAH!!!.

Kata Dr Mohsen, walaupun kelengkapan tentera Israel hebat, tetapi askar2nya penakut dan tidak punya semangat juang. Dan satu yang agak lawak, Dr Mohsen kata, tentera Israel ni disebabkan oleh pemalas dan penakutnya mereka, ketika berada didalam kereta kebal, tak mahu keluar, walaupun nak buar air, buang dalam tu ja, penakut!. Jadi kita sudah nampak perbezaan ketara antara tentera israel dan mujahideen palestine, sekarang kita juga perlu bezakan diri kita dengan soldadu Israel bangsat itu, kalau kalian pilih untuk terus malas2 dan saling bergaduh sama sendiri...ya, jadilah macam si bangsat itu, afwan jika terkasar.

Rasanya setakat itu dulu ana kongsikan untuk kali ini, penat menaip. Bersyukur sangat berpeluang ke konvensyen kali ini, begitu berinfomasi, juga dapat melihat betapa ramai lagi manusia2 yang begitu perihatin dengan nasib umat Islam sekarang, juga ana bangga melihat hadirin yang hadir adalah muda mudi majoritinya!...masa depan umat Islam ditangan pemuda dan pemudi, ingat tu!...Dalam pada itu syukur juga, dalam celah2 orang ramai dapat juga ketemu sahabat2, bahkan sahabat lama dari sekolah, yang sudah 4 tahun tak jumpa pun dapat ana ketemu...:). Lupa ana ingin nyatakan, juadah tengah hari tu agak sedap la, dan rasanya sbb ramai yang makan banyak, jadinya sesi petang itu ramai yang "syahid"...ana tak, ana "ibadah sirr"...

Konvenysen tamat awal dari jangkaan, belum pun pukul 4 sudah tamat, jadi berlegar2 lah kejap, ke The Mall, merayau kejap, mula merayau dengan Hisyam, pastu secara individu pula, banyak masa, tapi pulus tak ada, so merayau jela, belinya tak dapat lah. Disebabkan sedikit bosan, petang tu lepas p meronggeng minum petang dengan Hanif anak muda kat PWTC, ana turun kejap, last2 penin lalat taktau duk kat mana, hehe, cari yang lain2 tak jumpa, kredit plak takde time tu, tengah penin2 tu jumpe cik co - pilot yg berkaliber dan cemerlang dengan 2 junior, buat2 rilek jela, hehe...depa kata nak p The Mall, ana pun dapat idea, haa...p The Mall la beli Topup...lepas depa p tu ana p kejap...hehe....adehai zul...kamu mmg pening!

Alhamdulillah setel semua, dalam pukul 6 petang kami mula naik bas untuk pulang, awalnya ana nak join Hisyam naik bas sekali, tapi last minit dengan ilmu kasyaf ana yg terer ni, tukar pilihan...naik bas satu lagi. Last2 dapat tau bas yg ana tak jadi naik tu rosak, lambat la depa sampai sikit, kesian...tapi alhamdulillah selamat semuanya...:)...mungkin co pilotnya tak cemerlang kut...hahaha...nampaknya ana membebel lagi..jangan pening2 ya. Apapun semuanya lancar dan alhamdulillah semuanya selamat...semoga apa yang kita dapat ini boleh dimanfaatkan untuk ummah!...sekian ana undur dulu...wallahu'alam

p/s : Apakah itu Islam zionis?...ada atau tidak?...ini kerja rumah untuk semua, semoga bermanfaat...:)

p/s : Perkataan yang paling ana ingat sampai skrg adalah perkataan Dr Azzam Tamimi - Bloody arab! - Bastard Jews!....adei2...satu dewan hingaq...ganas betul encik Azzam ni.

* Ana Sertakan sedikit gambar, sedikit ja kali ni dari phone ana, sebab malas nak ambik, tp nanti pasti ramai yang update gambar...nnti boleh la nak cilok...:D

( Ramaikan manusia... )

( Barisan VVIP - Perasmian )

( Muka tak tidur satu hari sebelum konvensyen, sibuk fikir masalah umat...:p )

( Pembentangan Dr Azzam Tamimi )

( Ucapan dari SS Dr Juanda, Mufti Perlis )

* InsyaAllah ada kesempatan lain2 photo akan di upload kemudian...

19 comments:

Setuju, kita kena bersatu, barulah dapat kalahkan zionis Yahudi.. Ini, masalah rakan sekeliling pun, kita tidak ambil peduli, bagaimana caranya kita hendak g berjuang..

Bergabung juga dengan Yahudi?? Kita bermusuh dengan zionis, bukan bermusuh dengan yahudi..Ini juga telah dikeluarkan oleh Syeikh Yusof Qardhawi..
maaf, bukan tak suka syeikh ini, tapi rasanya bagi saya, kita tidak perlu bergabung dengan yahudi, jumlah kita umat islam ni berkali ganda lebih dari diorg.. kalau kita je bersatu, bukan sahaja zionis yahudiyg kite dapat kalahkan, malah semua umat yahudi juga..

zionis islam?? bukankah zionis tu adalah orang yang bergerak dalam menjajah tanah palestin untuk bangsa yahudi?? kalau zionis islam??apakah maksudnya?? boleh dapatkan saya maksud zionis yang sebenar??

tp, sy ada satu ungkapan yang punyai maksud sedap,tatau la org lain.. bg sy,sedap la..
"Yahudi menjajah Palestin, menumpang di negara orang, buat pasal, kita kata yahudi bangsat...
Kita menumpang juga di bumi tuhan, buat pasal juga.. kitaa??"

BAstard jews,bloody arab!! kata Dr itu..
Sungguh, orang arab sangat panas baran.. Sungguh!!

Boleh ajarkan bagaimana caranya Ibadah sirr itu?? =P..
Harapnya semoga ramai lagi pemuda2 yang serius dalam mengambil peduli nasib umat islam.. teruskan menyibuk hal umat islam..

 

salam,
ohoh,ingtkan ang p sane kroh3~ suda.haha

islam zionis? senyum jgk ni.hehe

 

Salam :)

Ukhti Cik Santun, ana mencelah seketika... Teringat satu kalam dari pembentang; "Zionis bukan satu agama, zionis adalah satu ideologi. Sesiapa yang menyokong Israel bermakna dia adalah zionis."

Gurlp... Bukan semua Yahudi yang menyokong Zionis malahan kalau Sejarah SEBENAR Palestin diketahui oleh masyarakat Amerika dan seluruh penganut yahudi, tidak mustahil mereka akan faham kondisi ummat Islam malahan tidak mustahil mereka akan membantu dan bersama kita menghalau zionis. Wallahua'lam.

Ketiga-tiga pembentang sangat bersemangat, dan ana paling suka bila Dr Azzam Tamimi bersuara, tegas dan penuh dengan kelantangan kerana dia mengkaji sejarah Palestin. Dr Mohsen Salleh lebey cool tapi ayatnya boleh tahan juga la. :)

p/s: tak sempat nak tunggu hingga majlis penutup sebab balik awal... apapun memang banyak info yang ana dapat mengenai Palestin dalam konvensyen..

 

Assalamualaikum


akk copy paste entry awk ni masuk blog akk k...sharing is caring...miahaha...Syukran Jazilan....

-kak afni-

 

to cik santun...

wah semangat...ini yang kita mahu, sebenarnya untuk persoalan2 yang timbul dan komen cik santun sendiri membolehkan ana menulis 3,4 atau lebih lagi artikel sebagai lanjutan dan ulasan...tp ana hold dulu...cukup setakat apa yg dikongsi buat masa sekarang...:)

ibadah sirr?...ini hanya untuk org2 yang pakar saja, xramai mampu buat ni....ada teknik2 tertentu...hahaha

to andi...

tidur2 xmain la...ibadah sirr ok!...senyum la...senyum kambing...

to wardatul syauqah...

zionis bukan agama, benar!...ia hanya satu ideologi...:)

ana juga setuju, banyak info2 baru dapat diperolehi, syukur sgt dapat p....sapa yg g tdo tu rugi la...tp kalau tdo tp leh masuk gak apa yg dibentangkan tu boleh la dimaafkan...:D

to kak afni...

wslm wrhmtlh...akak ni poyo je mule, org jumpe dia time baru sampai tu buat x kenai, mentang pakai niqob...ceh...cam xkenai je....saya tgk ngan mata hati ok!...hahaha....nasib bek lepas majlis tu jumpe lg...

haaa...sila2...nak copy ke nak paste ke x kesah pun...asal bermanfaat je...insyaAllah

 

ha ah, terpanjang pulak komen saya.. tak, saya cuma teringat masa tengah2 palestin diserang dulu, negara2 islam mntak tlg kat PBB, PBB suruh kumpulkan org2 palestin dalam satu bangunan, pstu bangunan tu meletup..

tiba terfikir, dalam pentadbiran PBB ada dipegang oleh orang Israel.. Kenapa kita mintak tolong dari mereka?? Mintak tolong hancurkan mereka daripada orang2 mereka sendiri.. Apakah???

Dan ni pula, adakah boleh percaya mereka ni nak bersatu dengan kita menentang orang yg menolong mereka?? Gerakan mereka di Malaysia pun, bukan dengan berperang senjata, tapi melalui pemikiran..

Pemikiran yang akhirnya kita akan berkata, "Kitab suci diorang pun membenarkan apa yang islam benarkan, mengharamkan apa yang islam haramkan".. apakah??

nak bergabung dgn yahudi?? Boleh pula kita bezakan mana satu yang baik, mana satu yang beraliran zionis ya??

maaf tuan, terpanjang lagi, dan agak emosi.. kalau sy ada di konvensyen itu agaknya saya keluar tinggalkan dewan macam perdana menteri itali tu buat agaknya.. (bajet macam orang penting la ni), haha..sila sedarkan, kalau saya tersalah..

 

apabila ciksantun, wakil satu umat jordan berbicara..

 

salam..hurm xtau nk ckp ke tak..tapi nk cakap gak..izinkan saya untuk mengopi npaste..haha malas nk trace point..sy pon ibadah sirr gak..tapi sy terus terang je la..sy syahid terus..huhu..tq..walaupon xkasi

 

to cik santun...

emo cik santun ana amat fahami, semacam juga emo Dr Azzam....tetapi apa yg menyebabkan emo itu, fikir kembali, kita menjadi emo kerna punya satu fikrah...kita bencikan kekejaman terhadap umat Islam...:)....sila berlapang dada...

Dr Azzam, syeikh qardhawi sememangnya bukan maksum, tp pengkajian mereka akan yahudi zionis telah mula sejak lama dulu, kajian mereka mungkin salah, tetapi pastinya lebih dr kita sendiri....

jika diikutkan semasa zaman rasulullah saw sendiri pun baginda tidak memulaukan yahudi, tetapi jika yahudi tu buat hal...itu lain cerita...sirah Rasulullah sendiri menunjuk baginda menolong yahudi walu dicerca bukan...:)

mungkin ramai akan kembali kepada ayat, takkan redha yahudi dan nasrani selagi mana kita tidak mengikuti mereka....ya...benar itu ayat quran, tetapi kembali pada asbabun nuzul....tgk kembali keadaan apa ayat tu turun...:)

Mungkin kita xdapat bezakan, ana mahu tanya, mampukah kita membezakan org islam yang baik dan org islam yang jahat?...mata manusia selalunya tersilap menilai...tp ingatlah ayat ini...wa maakaru wa maakarallah, wallahu khairul maakirin...:)...

to anonymous...

cik santun pastinya menggentarkan...hehe

to ika...

ceh...p pkonvensyen buat pa kalau tdOq...makan je x tdo dak ni...haha

sila2...keizinan diberi...semoga bermanfaat...tu bukan ibadah sirr...syahid pun tak....tu tebongkang namanya...hahaha

 

syukran atas perkongsian bermanfaat

 

salam..
alhmdulillah,syukran ya..akhirnya sy dpt jg tau brief pengisian y dibentangkan oleh panel2 y hadir..hari tu dapat dgr sikit2 je..sbb sibuk diluar..
copy boleh?

 

to ikb

afwan..:)

to nur azula yahya

wslh wrhmtlh, owh, sibuk ya, boleh2, xde masalah...semoga bermanfaat..:)

 

salam....
akh, tak silap ana, Dr. Azzam kate hadis berkenaan Mahdi tu hadis sahih....

 

wslm wrhmtlh...

syukran atas info, mungkin juga ana salah dengar, tapi mengikut apa yang ana dgr, catatan ana, juga sahabat2 ana yang lain...dikuatkan pula kenyataan Dr Azzam "There is no such thing"...:)..

Ana yakin kata Dr Azzam mengatakan hadith itu dhoif...sbb buka n telinga ana ja yg dgr, tp apa pun, akhi n ana sendiri boleh sama2 dgr kalau ada rakaman...:)

 
This comment has been removed by the author.
 

Salam

alhamdulillah. byk yg sy dpt kat cni.
ktorg yg jd petugas time konvensyen tu,
tak dpt nak dgr fully talk tu.
rase rugi pon ade, huhu

bile bace kat cni dapatlah jugak cover bende yg tercicir tuh =)

syukran!

 

to cik koala

wslm wrhmtlh...

sama2 berkongsi, ilmu Allah semuanya kan..:)...
mabruk pada petugas2 konvensyen...usaha kalian amat2 kami hargai!

afwan...:)

 

Islam zionis????
Zionis tu zionislah....
Yahudi tu tetaplah Yahudi.
Islam tu agama Allah.
Mana boleh Islam dengan zionis itu disatukan.
Kekadang bila kita dah rasa pandai, menjadi terlebih pandailah pulak.....

 

Ramai org yang rasa pandai dan terasa serba pandai dalam segala hal, terlebih pandai bak kata cik anonymous, namun ada juga org tidak yg tidak tahu tetapi berkata2 seolah tahu semuanya....fikir dan zikir...sama2 kaji lagi ya...:)

ana suka kalau saudara @ saudari luahkan dlm bentuk pendapat yg lebih hikmahnya...setiap dari kita berhak berpendapat, tp berpendapat tidak sama dengan menyerang....:)...semOga Allah merahmati kita!