.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Liku Liku Kehidupan

Bismillah...

Kepada Allah jualah segala puji dan syukur dipersembahkan, tiada lagi yang lebih berhak, hanya DIA yang satu. Selawat dan salam buat baginda yang dikasihi, tiada lain lagi, Muhammad Rasulullah.

Tengok tajuk macam serius saja, tapi sebenarnya jauh bangat, santai2 ja buat rehatkan minda. Ana terasa suka dan mahu berkongsi sedikit liku2 kehidupan di MMU, tapi tidaklah semua, pastinya tidak larat ana mahu menulis dan memerah otak mengingat kembali keseluruhan sejarah lama. Jadi ana fokuskan untuk kali ini periwayatan tentang teratak yang didiami ana dari mula memasuki MMU hinggalah saat ini. Bersedialah...hehe :D

( Kediaman pertama - Hujung sekali tingkat 3 )

Ini kediaman pertama ana selaku junior yang mula melangkah ke alam university, dengan comelnya ana memasuki apartment yang dikenali sebagai Emerald Park atau EP nama glamournya. Sekarang bangunan ini bukan EP lagi, ia telah menjadi Regal Park kalau tak salah ana, biar saja Park apa pun, ana tak peduli lagi...hehe. Ditingkat tiga ana dicampakkan, takpa, masa tu muda lagi, cergas dan culas ( sekarang pun muda lagi ). Setiap hari ana bersenam turun naik tangga dengan bahagianya bersama rakan2, bahagia sungguh...oh ya, maaf, entry ini bukan untuk menceritakan tentang roomate atau housemate, jadi ana tak masukkan hal itu, insyaAllah lain kali kita fokuskan itu pula...:)

Kediaman pertama ana ini tidak lama ana diami, beberapa bulan saja rasanya, namun seronok!, maklumlah pertama kali mengharungi kehidupan sebagai mahasiswa disini. Banyak kenangan sebenarnya, satunya masih ana ingat, oleh sebab ada rakan dari middle east tinggal bersama, jd selalu jugalah rakan2 dari Yaman dan lain2 singgah, pernah kami sama2 meraikan majlis keraian mereka, ana pernah menari2 dan menyanyi gaya Yamani, sebagai menghormati budaya mereka, kami beramai2 ya, amat comel! Tapi ini bukan hedonisme ok!...:D

Sebenarnya banyak kalau mahu diceritakan satu2, tapi oleh kerana sedikit malas untuk mengingat kembali satu2 hal, ditambah pula penyakit lupa yang menyerang, kronik!. Jadi ana tak mahu buang masa kalian menelan kerepek yang ana buat, kita teruskan ke kediaman ana yang berikutnya.

( Kediaman kedua - Hujung sekali ground floor )

Ini pula kediaman kedua ana di bumi MMU yang fana ni, terletak juga di blok yang sama dan bahagian yang sama, cumanya bukan tingkat 3 lagi, ini ground floor. Asal usulnya ana tercampak ketingkat bawah ni kerana mendapat jemputan dari geng2 yang berkomplot mahu berpindah rumah, underground ni...hehe. Semuanya oleh kerana tidak tahan bersenam memanjat tangga turun naik, telah menyatukan kami anak2 melayu didalam satu rumah. Di rumah penuh sejarah inilah ana satu bilik dengan Zulfazlizan (Kene promote sbb dia nak blanja RFC), bani Zul mula bersatu. Zulfaz, ingat lagi kita selalu bangun subuh awal2 n berjemaah sama2?...hahaha...OopSs.

Bayaran tingkat bawah lebih mahal, akan tetapi kami gagahkan jua diri untuk membayarnya, sepakat kami lebih sanggup untuk gagahkan diri membayar dari memanjat tangga tidak henti2. Kami saja sepakat semua melayu dirumah ini kerna senang urusannya, agak assobiah jugala...hehe. Disini diamlah ana dengan pendekar2 lain, sampai habisnya alpha. Pendekar2 ini sekarang bertebaran sudah, ada yang ke France, ke German, tetap di Melaka, ada juga ke Cyber, juga berpindah ke tempat lain.

Kenangan Di EP memang banyak tak terkata, malas berkata pun ada juga, tetapi sampai sekarang yang paling2 ana ingat tentang EP adalah connection internetnya yang amatlah "laju" berdezup dezup itu, sampailah sekarang EP kekal menjadi lagenda sebagai tempat yg paling mantap connection speed internetnya, syabas EP!. Ingat juga gerai burger Techno sebelah EP, kami selalu melepas penat lelah bekerja seharian disitulah, malam2 jadi kelawar makan burger, minum bandung sOda. Sekarang malas sudah kesana, Kenangan lama...:)...Jom kita pindah lagi!

( Kawasan sekitar ke rumah No. 17 )

( Macam ni la bentuknya umah ana, tapi ni bukan rumah No. 17, gambarnya ilang taktau p mana...nampak tak keluarga monyet yang bahagia atas bumbung tu? :D )

( Gambar ni diambil dari rumah ana, monyet tu melompat nampak?...pokok mangga depan umah ni selalu jadi kunjungan )

Haa, ini adalah hasil kesepakatan setelah pendekar2 EP sudah berpecah belah, bukan bergaduh, tapi membawa diri mengikut haluan masing2, bertebaran keserata dunia. Rumah teres di Taman Dahlia ini menjadi kediaman ketiga ana dalam menempuh perjuangan di bumi bertuah Melaka. Dirumah ini hanya seorang saja pendekar dari kediaman di EP yang bersama2 ana. Inilah Rumah yang paling lama ana duduki, seingat ana dari BETA hinggalah DELTA, diamlah ana disini seadanya.

Selaku kediaman paling lama ana diami, maka pelbagai kisah suka dan duka terpahat disini. Rumah diceroboh 3 - 4 kali, yang menyebabkan ana kena bebel ngan Sarjan Misai, apa nama pun dah ana dah lupa. Kita hilang barang, kita plak kene bebel, tarik misai tu karang baru tau. Tidak lupa juga monyet2 comel yang selalu bermain2 kat depan rumah di atas pohon mangga nan indah itu, sungguh, bukan monyet tipu, memang monyet betul dari hutan Bukit Beruang.

Tidak lupa juga pengalaman berkejaran mesra dengan anjing2 tak sedar dek untung yang sentiasa menggugat keimanan ana, pernah sekali ana jalan sempoi saja dengan sorang sahabat, tiba2 datanglah makhluk tak diundang tu, dengan menyalak dan mengejar kami. Kawan ana pecut 100 meter, tapi ana buat selamba badak tak hirau, ingat pesan org tua2 jangan lari kalau anjing provoke. Alhamdulillah, dengan dukdap2nya hati, entah ayat apa yang dibaca pun tak tahulah, makhluk itu lalu tepi n terus senyap, tau takut!...tak sempat hembus fuh2 lagi tu...hehe.

Rumah ini juga pernah memberi sedikit pengalaman ngeri buat ana, satu ketika semua teman serumah sudah pulang bercuti, tinggal ana seorang saja. Suatu malam yang memangnya hening, salakan anjing bersahut sahutan, itulah kali pertama n kali terakhir ana mendengar salakan yang pelik begitu. Masa sedang tidur, tilam ana bergerak2 sendiri, ana yang sedang mamai ingatkan mimpi saja,ana gagahkan juga diri hilangkan mengantuk, ya Allah...tilam ana tiba2 bergerak lagi diikuti goncangan katil. Maknanya bukan mimpi lagi, kuatkan saja hati. Ana bangun n baca ayat2 sepatutnya, ana kata saja, aku nak tidur tolong jgn ganggu, lagipun mudhorat berlaku hanya dengan izin Allah. Seketika saja, sahutan anjing2 tadi senyap n tiada lagi gangguan, ana tidur dengan nyenyak!...:D

Sebenarnya banyak sekali ceritera yang berlaku di rumah nombor 17 Taman Dahlia dan sekitarnya, amat banyak! Pahit?...manis?...sebut saja, namun ana tidak merancang untuk menceritakan semua kerana ada juga pengalaman yang mampu membuat ana diam seribu bahasa jika disebut kembali, maaf, tidak semua boleh dikongsi, ia atas kekhilafan diri, semoga Allah menguatkan kita!...Mengingatkan kenangan sekitar Rumah teres nombor 17 di Taman Dahlia mampu membuat ana tersenyum juga termenung, bergelak tawa juga menghambur mutiara...ya Allah!...Kuatkan aku!...masih ku ingat jejaknya...

Periwayatan tentang Rumah bernombor 17 itu ana tamatkan saja setakat ini, mungkin jika bekesempatan akan ana luahkan lagi, tapi sekarang bukan masanya. Setelah 3 buah kediaman ana kongsikan, kini tiba masanya untuk ana perkenalkan kediaman terbaru ana, yang mana teratak ke 4 ana diami selama mana di MMU, berpindah randah ya, macam kaum nomad pula, gipsi mungkin?...:D...mari kita telusuri lagi.

( Rumah No. 17, Taman Bunga Raya...jemput la datang ya...:D )

Teratak inilah sekarang yang ana bertapa di dalamnya, setelah banyak isu2 yang susah untuk diselesaikan di teratak sebelumnya, kami ambil keputusan berpindah kesini. Letak duduknya kediaman baru ana ini adalah di Taman Bunga Raya, rumah nombor 12. Alhamdulillah, jujurnya ana akui selesa dengan environment disekitar sini. Ia kawasan taman Melayu, juga kebanyakan yang tinggal disini adalah keluarga. Tidak seperti di Dahlia dulu, nak bertegur dengan family2 disitu agak rumit, tapi kini, seronok rasanya dapat menyapa mesra pakcik2 disekitar.

Surau pun dekat saja, jadi susahlah mahu beralasan untuk mengelat...hehe. Selainnya, kawasannya dekat dengan tempat makan, Mamak Kenang selalu, Impiana, Tomyam Sri Pantai Timur, Kedai Jus, jadi senang buat pilihan, yeke senang?...:D...Rumah ini tak lama ana diami, baru saja, tak sampai lagi 3 bulan, dan insyaAllah inilah kediaman terakhir ana di bumi MMU. Rasanya tidak sempat lama2 disini, masa mencemburui ana, detik2 akhir di MMU sudah mula menunjuk rupa, sayu juga. Kediaman baru ini sederhana saja, pengalaman pun tak banyak untuk dicerita, biasa2 saja, sebabnya baru saja mendiaminya. Namun persekitaran disini selesa buat ana, ana suka...:)

Sudahnya sedikit sebanyak ana coretkan soal kehidupan bak kaum nomad ini, mungkin ada yang akan bertanya selepas ini kemana pula agaknya ya, ana rasa ke sini kut :

( Cantik tak umah ana?, nak umah ni kene la jadi PM macam ana nanti :p )

Dan akhirnya nanti pasti kita semua akan sama2 kesini kan?...sama2 kita persiapkan diri ya!...:)

( Ini rumah yang ana paling2 pasti akan miliki suatu hari nanti, kalian macam mana? :) )

7 comments:

rumah yg terakhir....semoga menjadi rumah persinggahan yg bahagia....bukan sengsara..ameen!

 

salam
terpegun tgk aksi berani monyet melompat dari bumbung menuju ke pokok mangga
pok cik pnah try lompat gaya mcm tu x?

 

owh macam tu ye kalau kne kacau mlm2.. perghh konon mcm gentle sgt la tu ckp cmtu je makhluk allah itu terus pergi, keh3.. seram gile katil kene goyang2..

 

to my heart

ya benar, sama2 usahakan agar rahmat dan radha Allah mengizinkan rumah yg terkakhir itu satu persinggahan yg bahagia buat kita semua!....Allahumma ameen...

to cik ainul

terpegun ka?...kalau tgk tuan rumah ni melOmpat ala2 spiderman rasanya boleh pengsan kekaguman kut...:p

to cik santun

kene kacau ni macam2 gaye pun ade...ceh...gentle plak dia kate...tu gaye macho n cOmel la...kueng3...haa...tau xpa...jaga2 pghuni bait insyirah...haha

 

monyet je banyak. beruang tade ke zul?? haha
teringan kisah forum bowang ah, sesumpah ah, kepak ah, tupai ah..entah entah XD

 

to andi

Beruang da pupus la kat sini, nama ja bukit beruang...beruang jadian ramai la...heheh

haa..tu pasai...macam zOo la plak tutOr tu dulu kan...:D...

 

nk tanya. dlu ambik foundation ? foundation mmg kene tinggal dkt hostel dia ke ?