.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Ronda2 Lagi

Bismillah...

Syukur pada Allah atas segala nikmatNya, pastinya tidak terbalas, syukur saja yg mampu selayaknya untuk kita hamba yang lemah. Kepada baginda junjungan, jangan bakhil mengucap selawat dan salam, jika malas siapa yang rugi?...semua sudah tahu itu.

Ana mahu berkongsi lagi kali ini, sambil2 mengisi ruang masa yang ada, bolehlah juga mengisi ruang2 Wadi al Qurra' yang bersenggang. Selasa minggu lepas, malamnya sempat ana terbang ke Bangi dan Kajang menaiki jet pejuang yang dikendalikan Fadhil si pilot. Kami pergi bertiga, zul wadiqurra, Fadhil dan Zulfaz atas sedikit urusan. Alhamdulillah lancar saja semuanya.

Selesai saja urusan di Bangi kami ke Kajang pula mengambil adik Zulfaz kita ni. Seterusnya, walaupun telah dibelanja seseorang di Bangi, Zulfaz yang kempunan satay kajang telah bermurah hati mengajak kami ke Satay Kajang Haji Samuri. Jadi makanlah lagi kami. Selesai semuanya kami bertolak pulang ke Melaka, sekali lagi kami terbang dengan jet pejuang Fadhil tu...hehe. Pulang kami kali ini bukan lagi bertiga tapi berempat, tambah adik Zulfaz sorang lagi yang mahu dibawa ke Melaka oleh abangnya yang mithali (lambatnya RFC bukak). Kami Sampai lebih kurang pukul...err...pukul...lupa la...:p

( Hangat! Zulfaz with somebody...haha...adik dia laa, namanya Basirah...sama tak?...:p )

( Fadhil si pilot, makan jangan tak makan! )

( Lepas ni boleh jadi duta Satay Kajang Haji Samuri la gamaknye )

Ini pula sedikit perkongsian ke kampung Din Pemuda Kahfi pada petang Rabu lepas. Asalnya tak dirancang pun, tapi dek kerana semasa on the way ke surau BBU untuk solat Asar, kami terpandang buah2 rambutan yang hampir ranum kemerah merahan, ana terus kata..." Din, jum g kampung amik rambutan "...tuptap2...jum!...pinjam kereta fakhru, meluncur kami ke Brisu, Alor Gajah...kali ini tak terbang lagi. kami pergi berempat, Din, zul wadiqurra, Najmudeen dan Farid

Sampai2 ja terus mintak plastik nak isi Rambutan, senonoh betul perangai kan?. Tapi sayangnya dek kerana Rambutan tak masak betul lagi, cuma ada satu pohon ja yang agak2 kuning dah, hentam sajalah, jauh2 mai. Dapat juga dalam 4 plastik untuk di bahagikan, sapa2 yg dapat tu ucap time kasih untuk ana kerana besusah payah kutip rambutan....hehe. Durian pun sempat kami kutip, bolehlah buat alas perut. Jadi time kasih banyak buat Din, neneknya, sepupunya dan semua pihak yg terlibat atas segala buah2 itu.

Usai sudah kerja2 di Kampung Brisu nan indah itu, kami bertolak pulang, singgah solat Maghrib di Masjid Daerah Alor Gajah dan kemudiannya singgah sebentar di Rumah Najmudeen tepi masjid ja untuk ambil sedikit barang2 saudara kita ni, tetapi dengan tak disangka2, bak kata Din Pemuda Kahfi, murah betul rezeki akhir2 ni, asyik dapat makan je....:D. Kami diajak untuk makan malam di situ, alhamdulillah, sedap...makan bertalam kami. Ana kabarkan saja pada mak Najmudeen yang sungguh sporting itu, " nanti kami datang lagi ya makcik, sedap! "...haha...abis la...jadi R&R la nanti...:p.

Setel semua, kami pulang ke Bukit Beruang, hantar dulu mereka2 ini kemudian membahagi bahagikan rambutan, then terus hantar kereta kat Fakhru. Mulanya mahu p makan Char Kuew Tiaw kat Depan UTEM kampus Bandar tu, tapi tak jadi atas masalah teknikal, lain kali la ye. Itulah sedikit sebanyak perkongsian kali ini, undur dulu ya.

( Ala...supannya petik buah...ni mesti kes posing nak masuk gambar...:p )

( Kutip2...jangan membazir! )

( Antara cara yang dapat ana belajar semasa berada bawah pokok durian, letak tangan diatas kepala, ataupun lebih senang...pakai songkok...hehe )

( Menunggu durian jatuh ke riba @ kepala )


( Tak sampai?...tangga adaaa! )

( Zul & Rambutan )

6 comments:

salam,
ambui3 suke nye jalan.
mementang abes pekse. menikmati musim buah nmpak.haha.best..nyum2

 

to andi

wslm wrhmtlh...mesti la suke...sukenyeee...hehe...
makanlah buah2 buahan tempahan...

 

amboi beshnyee dh bes blaja..g keje la..jln2 habis duit je..adoyaaa..o g mkn satay xajak..

 

durian.. durian. tempoyak.... durian... pengat durian... duriann..

 

to eika

kamu tu la, dah keje duk merayau sana sini lagi...nak satay gak?...g le sendiri...:p

to cik santun

bila si perantau merindui durian..:p

 

Bestnya rambutan diPokok. Yang diKedai tak Best.