.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Bagan Pinang Dalam Kenangan

Bismillah...

Alhamdulillah, syukur dan puji buat pencipta maya, hebat perkasa, Allahu Robbi. Selawat dan salam jangan pula dilupa buat Baginda kekasih mulia, Muhammad Rasulullah.

Setelah sekian lama juga Wadi al Qurra' tidak konsisten dengan update dan isinya, maka hari ini, kali ini ana akan cuba untuk lebih konsisten dalam pengisian, insyaAllah. Alasannya ada untuk ana jadikan sebab ketidakkonsistenan itu, cuma, tidak rasanya perlu ana beralasan jika hanya untuk melegakan diri sendiri.

Ingin rasanya ana kongsikan pengalaman di Bagan Pinang, nama yang ana yakin sudah popular ke seantero dunia sekarang. Tempatnya cantik, terletak di Port Dickson yang indah, dengan bayu yang membelai, burung2 beterbangan, pokok2 nyiur liang lintuk diulit deru angin yang mengusik jiwa. Keadaan sebegitu sememangnya menggamit rasa, dan ana adalah antara ribuah manusia yang baru saja menikmati anugerah Allah itu.

Pastinya nama Bagan Pinang ini bila disebut, akan terpaparlah di dalam benak fikiran masing2 ~ Piliharaya Kecil N.31 ~. Ya! sememangnya atas dasar itulah Allah menggerakan kaki ana ke sana kali ini. Bagan Pinang memang indah, namun ana tak tahu mengapa, masih terdapat segelintir manusia yang mahu merosakkannya dengan kejahilan diri sendiri. Keadaan permai yang Allah ciptakan supaya masing2 dapat menilai kebesaranNya bagi melembutkan hati tidak langsung diendahkan, malah dipermainkan saja, seolah2 tiada lagi tuhan di dunia. Ana tidak mengerti kenapa ada apa yang segelintir manusia itu dapat dengan menunjuk lagak samseng, adakah dia mengerti dengan kesamsengan itu dia boleh merebut keredhaaNya, atau apa yang direbut?...duit minyak motor untuk menggertak?...wallahu'alam

Ana yakin Qurra' yang bijak pandai mampu mengerti apa yang ana mahu sampaikan. Begitulah lagaknya jika manusia jauh dari agama, mengelak dari iman, menjeling saja pada akidah, hasilnya pasti, kekerasan hati!. Biarlah apa yang dikatakan media, apa yang dikata pimpinan negara kita, ana di sana, rakan2 ana disana, bahkan puak2 biru itu pun ana yakin amat2 mengerti kebenaran yang nyata, antara siapa yang hak dan siapa yang batil. Usahlah berhujah lagi di dunia ini, tunggu saja dimahsyar sana, disitu pasti kebobrokan kamu akan terzahir, kamu tunggu saja disana!...ayuh siap siagalah kamu dengan hujah yang bakal menikam sosok2 kamu kelak!!!

PAS kalah di Bagan Pinang, ana redhakan sahaja kerna itulah ketentuan dariNya. Gerak kerja telah dilakukan, jentera2 dari seluruh Malaysia all out, namun kehedakNya itu tidak sekali mampu ditidakkan. Pasti terselindung mutiara hikmahNya disebalik ketewasan ini. Biarlah puak2 sana menang dengan usaha samseng mereka, biarlah mereka bangga dengan gaya sombong dan bongkak mereka, biarlah mereka rasa bergaya dgn kejahilan dan penipuan mereka, biarlah mereka menang di Bagan Pinang, tetapi kita jentera2 dan pejuang2 ummah menang dalam mendapat keredhaaNya!!...Allahuakbar!...

Sebagai manusia biasa, ana tercuit oleh gelagat kurang ajar puak2 sana kepada kami, namun Demi Allah, ana masih suka untuk mendoakan agar kita sama2 kelak berada dibarisan sama, semoga Allah membukakan pintu hati kita semua untuk berada di siratul mustaqim...ameen ya Allah!...sama2lah mendoakan antara kita ya!...insyaAllah!...tidak sekali ana membenci kerana kamu biru atau merah, tidak sekali ana membenci kerana kamu isa samad atau najib, ana hanya membenci perlakuan2 yang memancung syariatullah sehingga seolah nampak tidak lagi ada tuhan di dunia, itulah sebabnya, ana mohon kepada semua, agar dapat sama2 kita mendoakan agar dapat kita sesama islam ini bersatu dengan teguh kelak demi meletakkan Islam dipuncak!...ameen ya Allah!!!

Akhirnya, pengalaman bersama berjuang di Bagan Pinang amat2 manis, dengan sahabat2 yang semuanya bersemangat, yang sebelum ini ada yg tak pernah jumpa pun, tapi ukhwah yang terbina itu dirasakah seolah2 telah lama terbina, Alhamdulillah!. Juga buat sahabat, pakcik2 dan ustaz yang satu rumah dengan ana di Bagan Pinang haritu ( Yang duduk sama2 dgn Calon~PJ Negeri sembilan, Zulkefly Mohd Omar dengan PJ P.Pinang@YB Permatang Pasir, Ustaz Salleh Man ), kalau terbaca, ana ucapkan lagi terima kasih tidak terhingga, insyaAllah kita jumpa lagi dala perjuangan akan datang!...:)

Sedikit Analisis ana berikutan faktor ketewasan besar PAS :

1. Calon Kurang dikenali ramai di Bagan Pinang
2. Calon bukan orang tempatan
3. Kurangnya orang2 tempatan yang berpengaruh menonjol ke hadapan bagi meraih undi, orang2 luar sebenarnya kurang kesannya walaupun ramai.
4. Faktor Isa Samad yg sememangnya dikenali ramai, walaupun terpalit rasuah, pasti byk juga jasanya kepada rakyat tempatan, 22 tahun jadi MB.
5. Jentera parti tempatan kurang menonjol, masih lagi kurang dari segi kualiti dan kuantiti.
6. Cara kempen perlu dibezakan antara kawasan timur, utara dengan selatan.
7. Faktor rasuah, peras ugut, dan kelakuan samseng jentera biru.
8. Faktor undi pos semestinya
9. Perlu lebih banyak mainkan isu2 tempatan yang benar2 mampu menyentuh hati pengundi.
10. Faktor terakhir, KETENTUAN DARI ALLAH, CARILAH HIKMAH DISEBALIK KETEWASAN INI :)

Sedikit perkongsian photo ~

( Masa ni baru lepas di provoke, kiri kanan jalan time ni mmg ramai sahabat2 seperjuangan, ramai2 baru depa takut )

( Kat markaz induk, kami dapat arahan untuk berkumpul sbb kemgkinan ada serangan, alhamdulillah bila ramai depa pun jeling jela, penting duk dalam jamaah! )

( Munajat perdana di markaz dewan ulama, dipimpin oleh Tuan Guru Haji Husin Pondok Lubok Tapah, Kelantan )

( Time duk gantung2, posing2 jangan dilupa...hihi )

( Pasang jang Oii, jangan x pasang, biOr orang lalu x nampak pantai, nampak bulan yO )

( kOjO2 gak, eksen jgn lupO )

( Haa...yang ni gambO mahal ni, tgk puak2 biru duk jatuhkan bilboard besar PAS dgn selamber badak yO, kawan ana amik gambO ni kene tolak ngan sepak gak sedaih duO, seb baik x kene parang, henset ana pun selamat x kene rampas, kejadian ni punca salah satu gaduh yg agak besar pastu, haihhh )

( Ceramah Perdana, antara yang ada, Mahfuz, Anwar, Khalid Ibrahim dll )

( Duk khusyuk dgr ceramah, satgi balik tahajud bior lagi khusyuk ye!...:) )

( Persembahan selepas ceramah oleh Yasin )

( Aih abg Yasin kitO, x takut kO kibOr2 benderO PAS tu, satgi nak cari makan susOh...xpO2...adat berjuang! )

( Ni dia calOn kita, Zulkefly Mohd Omar, Pesuruhjaya PAS N9, time ni kami duk makan roti canai sebelum g melawat tempat mengundi )

( awat muke gtu Zul?...sedap sgt ke roti canai?...:p )

( Ustaz Nasa mai umah sewa kami, nak iring calon melawat tempat mengundi ~ maap la ust, roti canai da abis..hihi )

( Ni antara para pejuang kita...TAKBIR!!! ~ Belah kanan PAS, Belah Kiri BN )

( Depan umah sewa kami kat Bagan Pinang, hensem x?...haha )

( VrOom2...:D )

( Ngan Ust Salleh Man, Pesuruhjaya PAS Penang a.k.a YB Permatang Pasir...Ust nak balik Penang da masa ni...babai...insyaAllah jumpe lg )

3 comments:

salam ziarah.
waaupun kalah x mengapalah. Allah ada rencana yang lebih hebat. pasti ad hikmahnya.

x sabar nk tamat blaja. nk menghadapi realiti berjuang d luar.insyaALlah. smoga terus thabat!

 

Insya Allah, menanti kemenangan yang lebih besar... :)

 

to munadhia...

hikmah itu pasti...antara kita sedari atau x saja...:)...

insyaAllah sama2 kita...:)

to wardatul shaukiyyah...

insyaAllah, sama2 doa...baginda Rasulullah pun ada menang ada tewas....yg penting keredhaan Allah n bagaimana kita mengambil ibrah dr setiap yg berlaku...insyaAllah...