.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

at Tadhiyyah ~ Berkorban Atau Terkorban?

Bismillah...

Maksud firman Allah SWT :

Tidaklah sama keadaan orang2 yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang2 yang beriman selain daripada orang2 yang ada keuzuran dengan orang2yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang2 yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang2 yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur)dengan kelebihan satu darjat dan tiap2 satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga) dan Allah melebihkan orang2 yang berjuang atas orang2 yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur)dengan pahala yang amat besar "
an Nisa : 95

Sebesar2 kesyukuran kehadrat Allahu Robbi, tinggi duduknya tidak terjangkau, besar kuasanya tidak terperi, itulah dia pencipta maya, yang tidak jemu2 melebarkan rahmatNya, hanya saja kita yang sering alpa dan lupa. Selawat dan salam buat baginda tercinta, kekasih pencipta, Muhammad Rasulullah.

Terkemudian ini, banyak benar ulasan tentang pengorbanan, yakin ana ia kerna sempena 'Eid al Adha yang sememangnya mahu mengajar itu semua. Ana bukan tak mahu mengulas, cuma saja mahu sedikit lewat, lagipun sudah ramai bijak pandai telah menzahirkan ilmunya. Namun, sedikit lewat itu ada ertinya juga, pengorbanan bukan hanya pada tarikh2 tententu, tetapi ianya tuntutan selagi hayat masih dikandung, 'Eiduladha?...ia sebagai ingatan buat kita yang lalai, bukan tarikh khusus utk pengorbanan =)

Tidaklah tinta kali ini diutuskan untuk menyoroti panjang lebar soal fiqh ibadah korban, binatang apa yg boleh dikorban, berapa umurnya, itu semua, sudah ramai yang berkongsi ilmu. Ana mahu bicara soal pengorbanan, bukan binatang korban. Secara haqnya, ana yakin yang masing2 sudah mengerti apa itu pengorbanan, namun suka untuk ana katakan kepada diri sendiri yang dhaif ini, tahu bukan bermakna faham.

Tidak kecil bilangannya bilamana jika ditanya, siapa yang sanggup berkorban demi Islam, maka yakin ana, berbilion manusia kan mampir dan maju kehadapan, tak kurang juga aksi mengangkat tangan, saling menunjukkan yang mereka mahu dan mampu. Tidak ada keraguan lagi jika itu keadaannya, ia sangat positif!. Akan tetapi akan timbul persoalan bilamana, yang berbilion tadi adalah manusia yang sekadar tahu apa itu pengorbanan, tahu!...bukan faham!

Ana tidak pelik jika dari yang berbilion itu separuh darinya bilamana ditanya pengorbanan bagaimana yang kalian kan berikan, dan jawapannya " unta2 dan lembu2! "...sekali2 tidak akan ana pelik jika ia datangnya dari manusia yang hanya tahu!. Dari bilion manusia itu, jika ada yang sedikit pandai, mungkin mereka mampu berkata, " Kami rela berikan derma untuk palestine! ", ya!...itu bagus!...untuk manusia yang hanya tahu!

Maksud firman Allah SWT :
" Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi ALLAH orang2 yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang2 yang sabar "
Ali Imran : 142

Pelbagai ragam dan gaya manusia dapat dilihat, diakhir zaman ini semakin ramai yang bijak berkata, bersemangat, ilmiah, tetapi hakikatnya kosong addeen di dalam diri, kefahaman sifar!, Islam hanya pada nama!. Tidakkan kalian perhatikan, bagaimana pembesar2 negara juga sebilangan pendeta agama, yang lagaknya mahu benar bekorban demi Islam tetapi hakikatnya hanyalah kepalsuan yang ditutupi syaitan menjadikan ia seolah benar, na'uzubillah!. Dimulut katanya mahu menjaga agama, namun di mana al Quran dan as Sunnah diletakkan?...dimulut katanya mahu menegakkan Islam namun perlembagaan Lord Reid tajaan kuffar jadi pujaan!, di mulut katanya mahu melihat keizzahan Islam bangkit, namun Islam diambil sebahagian dan dilempar sebahagian yang lain!, di mulut katanya mahu mengikut suruhan Allah, namun syariatullah dipermainkan cuma!...berkorban apa ini?...korban tajaan syaitan?

Maksud firman Allah SWT :

" Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan bertindak keras terhadap mereka "
at Taubah : 73

Seringkali senang bagi manusia2 yang hanya tahu dan tidak mahu untuk faham, golongan inilah sebenarnya musuh utama Islam, golongan jahil yang bukan bodoh tetapi menolak kebenaran yang nyata!...Bukanlah Abu Jahal itu jahil kerana bodoh dengan memusuhi Rasulullah SAW, bahkan dia seorang yang bijak!, namun menolak kebenaran yang dibawa, tidaklah juga Ariel Sharon itu jahil kerana bodoh dengan memusuhi Islam, akan tetapi jahilnya adalah dengan menolak kebenaran, jadi, apa yang kalian dapat sekarang?...ini ana mahu tegaskan!...Secara haqnya ramai yang mengaku muslim diluar sana, yang mengaku sanggup membela agama dan bangsa, hanya kata2 kosong dari minda jahil semata, menolak kebenaran Quran Sunnah, mengambil sebahagian, buang sebahagian yang lain, hukum2 Islam dikata tidak sesuai, apa ini??...inilah kejahilan yang nyata dari manusia yang sekadar tahu dan tidak mahu faham!

Bukan kecil erti pengorbanan disisi Islam, bahkan amat besar ganjaran bagi yang benar2 faham dan melaksanakan korban dalam erti kata yang sebenar. Harta, tenaga, masa dan segalanya hanya untuk Islam!...Lupakah kita kisah Abu Bakar as Siddiq yang sanggup meninfaqkan seluruh harta untuk Islam?, lupakah kita dua remaja kecil Samurah ibnu Jundab serta Rafi' ibnu Khudaij yang sanggup berjihad di jalan Allah dan akhirnya syahid di Tabuk?, lupakah kita akan penyeksaan yang ditanggung keluarga Yassir demi menegakkan akidah yang sebenar?, lupakan kita akan sekalian kisah pengorbanan ummat terdahulu??...itulah sebenar2 pengorbanan wahai QURRA'!...bukan sekadar bermain kata akan tetapi tindakan tidak sekali kali nyata!...Allahu Robbi!

Maksud firman Allah SWT :
" katakanlah, jika bapa2, anak2, saudara2, isteri2, kaum keluarga kamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah2 tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai dari ALLAH danRasul-NYA dan berjihadlah dijalanNYA, maka tunggulah sehingga ALLAH mendatangkan keputusannya dan ALLAH tidak memberi petunjuk kepada orang2 yang fasiq "
at Taubah : 24

Ingatlah wahai sahabat sekalian, Islam tidak sekali kali memerlukan kita!...Allah tidak sekali kali memerlukan kita, akan tetapi kita sebagai manusia, sebagai hamba inilah yang memerlukan Islam dan Tuhan sekalian alam, Robbul 'Izzah!. Menjadi tanggunjawab dan kewajipan bagi kita sang hamba, untuk menjadi insan yang bukan sekadar tahu, tetapi perlu faham dengan sebenar benar kefahaman erti kata pengorbanan yang dituntut. Juga menjadi tanggungjawab dan kemestian untuk kita bersatu dan berjuang dalam menegakkan Islam yang sebenar!...Jika kita mahu lari dari jalan ini, maka tidak ada sedikit pun kerugian pada Islam, akan tetapi, diri sendiri yg akan berada dalam kesempitan, adakah kalian mahu BEKORBAN ATAU TERKORBAN?...kalian pilihlah!

Buat ingatan dan pemangkin rasa, ana titipkan bait kata as Syahid Imam Hasan al Banna :

" Ketidahfahaman rakyat pada hakikat Islam akan menjadi ujian bagi kalian. Ulama rasmi pemerintah akan menjadi musuh kepada kalian. Setiap pemerintah berusaha membatasi amal kalian dan memasang halangan di jalan yang kalian tempuh. Mereka akan meminta bantuan dari mereka-mereka yang berjiwa lemah dan berhati sakit. Sebaliknya akan berlaku kasar kepada kalian. Kerana itu kalian akan dipanjara,disiksa,diusir,rumah-rumah kalian digeledah,harta kalian dirampas, dan tuduhan keji dilontarkan pada kalian dengan harapan dpt mengurangkan wibawa kalian. Kemungkinan ujian ini akan berlangsung dgn lama. Sedarilah, saat itu kalian baru mula menapakkan kaki dijalan yang telah ditempuh oleh para mujahid…"

Renung2kanlah sahabat mujahid mujahidah sekalian, ana undur dulu...

4 comments:

salam wbt..selepas mmbaca artikel ini..terasa segalanya telah terluahkan..subhanallah..
semoga ramai dapat manfaat dari artikel ini..insyA..jd, sy minta izin utk copy ye..tQ

 

wa'alaikumussalam wrhmtlh...
insyaAllah semOga kita mendapat manfaat dariNya..
silakan...

 

alhamdulillah sudah lama qadi qurra sepi, akhirnya semangat eidulfitri telah menyemarakkan semangat untuk tuan blog menulis dengan semangat. Insya Allah :)

 

to wardatul syaukiyyah...

alhamdulillah, ya, mmg benar...agak lama menyepi dan tidak begitu kOnsisten...agak jeles ana dgn keistiqomahan Haruman Mawar...:D...