.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Allah Milik Siapa?

Bismillah...

Maksud firman Allah SWT :
"..lalu barangsiapa yang mengikuti petunjukKu, ia tidak akan sesat (di dunia) dan tidak akan celaka (di akhirat). Dan barangsiapa berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada Hari Kiamat dalam keadaan buta."
Thaha : 123-124

Kehadrat tuhan yang Maha Besar, Maha Kuasa, Allah Robbul 'Alamin, panjatkan segala puji dan syukur serta tunduklah serendah rendahnya pada suruhan pencipta yang menciptakan. Buat baginda insan mulia, jangan dilupa selawat dan salam, menunjuk cinta menghampar rasa buat sosok agung Muhammad Rasulullah.

Pertamanya ana ingin menjawab tajuk artikel, Allah bukan milik siapa2, bahkan Allah jualah yang memiliki segalanya :). Puas menyoroti isu2 yang berlaku akhir2 ini, ana terpanggil untuk berkongsi pandangan, bukan mahu berdebat siapa benar siapa salah, sekadar melontar pandangan buat penjernihan, semoga Allah mempermudahkan. Kini kita dipanaskan oleh satu isu yang sememangnya layak utk dipanaskan, terutamanya di bumi Malaysia ini, ianya suatu isu yang benar2 menyentuh sensitiviti, usah kita sebut di Indonesia atau Arab sana, mereka sudah lali dgn ini semua.

Maksud firman Allah SWT :
" Dan sesungguhnya, jika kamu (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman! "
al Zukhruf : 87-88

Melihat kepada hal yang sama tapi dari sudut yang berbeza, maka ana lebih cenderung utk mengiakan akan pandangan yang mengharuskan nama Allah diguna pakai oleh non muslim sekalipun, tidaklah ana berlogika dengan akal semata, tetapi ia disandarkan kepada nas dan sirah, namun dalam masa yang sama ana tidak menolak pendapat dan pihak2 yang menentang penggunaan nama Allah ini untuk non muslim kerana mereka juga punya hujah, cuma kecenderungan ana adalah untuk mengambil pandangan mengharuskan. Isu ini sememangnya isu akidah, akan tetapi dalam ilmu akidah jua masih ada perkara pokok dan rantingnya. Isu penggunaan nama Allah ini bukan sesuatu yang pokok, dan ia masih dibenarkan utk berselisih dan berlainan pendapat, yang mengatakan non muslim tidak boleh menggunakkan nama Allah tidak boleh mengkafirkan pihak yang mengatakan boleh, begitu juga sebaliknya.

Maksud firman Allah SWT :
" Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad):“Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) "
al Ankabut : 63

Jika dilihat dengan lebih halus, sekiranya ia diharamkan terus utk penggunaan non muslim, apabila non muslim itu mengatakan Allah sesuai dgn sifatnya, sebagai contoh ia berkata " Allah yang menciptakan manusia dan seluruh makhluk "...apakah kita sebagai muslim akan berkata " Tidak, bukan Allah...kamu tidak boleh menyebutnya "...adakah begitu?...Dalam tak sedar kita menafikan juga Allah sesuai dengan sifatnya...bagaimana ini?. Bagi ana, selagi mana Allah diletakkan sesuai ditempatnya, tidak perlu kita menghalang, bahkan berdoa dan berusahalah semoga sinar lailahaillallah menyinari hati2 kaum kuffar.

Allah bukan milik siapa2, kenapa mahu merebut apa yang bukan milik kita, bahkan Allah jualah yang memiliki segalanya. Namun, oleh kerana ana tidak boleh mengambil enteng terhadap isu sensitiviti setempat atau 'uruf ini, maka sekiranya pihak yang menuntut mahu menggunakan nama Allah itu mempunyai niat dan agenda tersembunyi, pastinya ana akan berada di barisan yang menentang, jika tidak pun ana akan berpendapat mengharuskan penggunaannya tetapi perlu diletakkan syarat2 yang tertentu dan pemantauan yang ketat. Sesuai dengan keadaan kita di Malaysia, sekiranya ia bakal mencetus satu keadaan yang membawa kemudharatan dan mafsadah yang lebih besar dari kemaslahatan, kaedah saddul zara'i dan mashalih mursalah pastinya amat perlu diteliti dan terpakai utk isu ini. Itu prinsip fiqh yang perlu di ambil kira, kita perlu menimbang tara dengan kembali kepada al Quran dan as Sunnah, serta berpandukan akal yang ilmiah, bukan sekadar beremosi dgn semangat semata, ia tidak akan membawa kita kemana mana, malah menjerumuskan Islam kepada satu sudut dan terhimpit dek kerana emosi dan ego sendiri.

Rekod al Imam Muslim dalam sahihnya berkenaan perjanjian Hudaibiah antara Rasulullah SAW dan puak Quraisy :
“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. (*Dalam riwayat al Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah)
Dalam hal ini juga, kita berjuang, ada yang mahu menentang dan ada yang mahu membenarkan, tetapi ingin ana membawa QURRA' sekalian berfikir sejenak, polemik dan isu sebegini sering timbul, bahkan bermacam macam lagi isu yang perlu diambil kira,tidakkah kita terfikir, yang semua ini datangnya kerna kita terlalu mengagungkan sistem barat, mengangkat liberalisme sebagai idola, kononnya demi kemajuan, kemajuan apa ini?...setakat bangunan tinggi2 sudah mahu berbangga punyai tamadun yang hebat?...Inilah kesannya, pabila Islam yang sebenar dipinggirkan.

Pabila ditanya oleh salah seorang anak usrah akan pendapat ana mengenai isu ini, ana menjawab, sebelum dikupas isu ini lebih dalam dan teliti, cuba fikirkan, jika Islam yang sebenar dapat dipacu di bumi Malaysia tercinta ini, syariat Islam diperjelas dan dijalankan, aqidah islam ditulenkan, muamalah disucikan, menerapkan kefahaman sebenar kepada setiap dari rakyat, tidak kira muslim atau non muslim seperti di zaman Rasulullah SAW dan para sahabat dahulu, tidak kiralah apa pun yang mahu dilakukan kuffar dan musyrikin, mahu guna nama Allah atau apa pun, kita sebagai muslim pasti akan tegar dengan pegangan, kerana apa?...kerana pabila kefahaman itu sampai dengan tapak aqidah yang sohih dan kukuh, maka yang batil tidak akan mampu membenamkan yang haq!...mana mungkin seorang yang punyai tapak aqidah yang kukuh tidak bisa membezakan tuhan yang satu dan tuhan yang tiga?

Imam al Ghazali pernah menyebut di dalam kitabnya, al Iqtishad fi al I’tiqad, bahawa perkaitan antara kekuasaan dan agama, iaitu," ad diinu ussun wa as sulthaanu haris. Wa maa laa ussa lahu fa mahdumun wa maa laa harisa lahu fa dhaa`i’ " (Agama adalah asas dan kekuasaan adalah penjaganya. Apa saja yang tidak ada asasnya akan roboh dan apa saja yang tidak ada penjaganya akan hilang). Disini dapatlah kita lihat betapa kekuasaan dan agama bertaut rapat, sekiranya diperhatikan pada hari ini, penguasa yang ada sama sekali tidak menegakkan agama Islam sesuai dengan kedudukannya yang sebenar, maka inilah yang menjadikan semakin hari Malaysia khususnya dan dunia amnya semakin goyang dan ampuh.

Maksud firman Allah SWT :

" Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia, supaya Allah membuat mereka merasakan sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar) "

ar Ruum : 41

Inilah persoalan kita sekarang, bersikap reaktif pabila munculnya sesuatu isu, namun lupa untuk menyelami apa permasalahan sebenar yang menjadi punca kepada semua ini. Bagi ana, inilah akibatnya pabila Islam yang sebenar disekat dan Islam acuan yang diangkat, penguasa sekarang sedang membentuk Islam mengikut acuannya, bukan menjadikan Islam sebagai acuan sebuah pemerintahan, ada saja isu mulalah ramai yang bertempik dan berkokok, tapi lupa diri sendiri yang mencetuskan. Setiap kali dihimpit dan ditekan, penyakit menunding jari muncul kembali, nampak silap pihak lain sahaja, lupa yang diri sendiri tiada usahanya, Semoga Allah mengurniakan hidayah buat semua...wallahu'alam...ana undur dulu.

ps : Janganlah cepat berpuas hati dan mengangap apa yang ada hari ini sudah cukup, lihatlah bagaimana ummat Islam sekarang, banyaknya hanya seperti buih2 di lautan, ana cadangkan cubalah hayati lirik lagu Maher Zain - Awaken, benar2 terkena atas perlakuan ummat Islam kini...

4 comments:

mantap n padat isi2 n hujah2 anta..klo nk d renungkn kmbali,jika syariah Islam itu d jlnkn d Malaysia ngan spnhnye,insyaAllah,Malaysia xkn jd spt skrg,b'gaduh lam hal politik,m'cri kslhn owg lain pdhal kslhn sndri xselidik n p'baiki,jenayah b'leluasa n apth lg lbh memimpin ngn cr kononnye global tnpa m'ambil kira dr sdut Islam pdhal pemimpin adlh owg Islam..jika pemimpin x m'amalkn ajrn Islam itu sndri,mn kn mgkn rakyatnye nk m'amalknnye..mg kte y minoriti nie dpt menegakkn kmbali Islam itu drpd trs tgglm dek arus pmodenn,InsyaAllah..

 

ya...sememangnya itulah pOint utamanya...sistem yang ada sekarang inilah puncanya, selagi mana pihak2 yang berkuasa skrg ttp dgn cara sekular dan liberal, pastinya masalah akan semakin bertimbun...then bila timbul masalah, duk tunding jari merata2, lupa yang diri sendiri la puncanya...hrmm...

 

penggunaan nama Allah untuk penganut kristian tiada salahnya tetapi dalam konteks malaysia kita harus berhati2 ..tidak membenarkan (sadda zaraik) itu mmg tepat sekali , kerana masyarakat islam di m'sia kebanyakannya msih lagi jahil ttg perkara ini, jadi cara menghalangnya adalah satu tindakan yg tepat berdasrkan kaedah sadda zaraik.. kerna bgi mngelakkan kekeliruan ummah.