.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

~ Mawar Ku? ~

Bismillah...

Allah itu tuhan kita, kasih dan sayangNya sentiasa bersama, setiap detik dan waktu, setiap masa yang berlalu, cintaNya terus terusan mengiringi, adakah kita hamba yang benar2 sombong, sehingga mahu mengucap sedikit tahmid pun perlu menunggu waktu selepas solat atau selepas kenyang?...ucaplah sekarang!...Alhamdulillah!. Buat baginda rasul junjungan insan mulia, cintanya kepada ummat sampai ke akhir, tidak pula lupa walaupun sakit sakaratul maut menghimpit, namun kita ummat yg kononnya cintakan rasul, mahu selawat pun perlu diingatkan berulangkali!...selawatlah sekarang!.

Dulu2 ana pernah menulis tentang mawar, tapi dulu ana tanya Mawar Siapa?, namun dulu dan kini sentiasa berubah, kerna at taghyir atau perubahan itu kewajipan untuk kita sebagai Muslim, ya, ia wajib bagi kita untuk berubah, berubah ke arah yang lebih baik, berhijrah ke destinasi yang akan lebih menunjukkan kita sebagai muslim sejati. Ana cuba berubah, dan ana rasa ia 'mungkin' lebih baik, bagaimanapun lebih baik itu sgt sedikit nilainya jika dibandingkan perubahan QURRA' dan sahabat sekalian, tidak tertanding ana, jika mahu bicara, ana seakan kura2 yg masih merangkak merangka perubahan kerna kedhaifan diri terlalu dalam, sedangkan sahabat dan QURRA' disekeliling adalah seakan arnab yg laju meninggalkan ana di belakang...Allahu Allah.

Kini ana menulis pula menyahut sedikit perubahan, sudah ana katakan, perubahan ana terlalu lambat dan sedikit, makanya jika dulu tajuknya Mawar Siapa?, kini ia berubah menjadi Mawar Ku?. Jika dulu ia terlalu fantasi, maka sekarang ana cuba ubahkan menjadi sedikit realiti, realitinya ada kerna ia berpijak dibumi nyata dan tidakklah melayang layang ke puncak kayangan. Maka izinkanlah ana berceloteh, keizinan dari Allah harapan ana, semoga dipermudahkan.

********

Mawar ku yang asli kelopaknya menawan hati, dengan bukaan dan mekarnya ia menarik pandangan siapa saja, putera raja? petani? pengurus?...sebut saja. Benar sekali, si mawar yang asli tidaklah sama dengan si mawar tiruan. Sifat si tiruan itu zahirnya cantik namun hakikatnya tiada harga, warnanya terang menghiasi meja2 si pemilik, namun kosong tanpa makna dan kehidupan. Lain pula si mawar asli, serlahan mekar warnanya yang menambat hati setiap yang memandang itu seolah gambaran kecantikan akhlak, duri2 tajam dari batang hijaunya yg segar itu membayangi keteguhan memegang syari'atullah, ya, itulah si mawar asli yang sifatnya tidak menipu, ia menghadirkan seribu hikmah dan itulah mawar ku...mawar ku?

Mawar asli itu menjadi pilihanku, kerna ku tahu, ia bakal membawa kebaikan, kebaikan untukku juga untuk agamaku, itu yang aku andai dan fikirkan, benarlah begitu bukan?. Dulu, aku mencari2, banyak yang aku jumpai, di kiri ada, di kanan pun ada, semuanya yang asli, aku jadi terpesona, namun aku tidak tergoda. Pernah juga aku jumpai mawar tiruan, aku jadi simpati, mungkinkah yg tiruan boleh berubah menjadi yang asli?...hakikatnya tidak, namun aku katakan pada diri, kuasa Tuhan yang mati pun boleh hidup kembali, inikan pula yang tiruan mahu menjadi asli, pasti boleh juga. Secara sendiri, aku lebih sukai yang asli, namun jika yang tiruan itu berubah menjadi asli, aku pasti suka juga, aku suka bukan tergoda.

Kerna fitrahnya aku sangat suka pada kecantikan, pastilah mawar menjadi pilihan, kerna mawar bagiku simbol kecantikan zahir dan batin, akhlak dan iman, pekerti dan budi. Suatu masa, disebalik rimbunan pohon2 belukar yang memenuhi taman, juga di lindungi oleh mawar2 tiruan, aku lihat ada sepohon mawar asli, indah!. Mawar itu buat jiwaku bergelora, aku terpesona bukan tergoda, mawar itu aku cuba dekati, namun ia bukan sesuatu yang mudah kerna durinya sentiasa melindungi. Aku tidak pernah kenal apa itu putus asa, aku cuba lagi, dan aku lamari sekuntum mawar pujaan, aku tuturkan seikhlas hati dan aku beroleh jawapan yang di inginkan hati...Alhamdulillah.

Ku cuba menjaga mawar itu, dan yang utamanya ku usahakan agar perasaanku turut terjaga, susah, namun aku telah mulakan, kenapa perlu aku takut. Aku bahagia, mawar itu juga bahagia, ia semakin mekar dan durinya semakin tajam, aku suka begitu kerna dgn sendiri kami masing2 akan lebih terjaga dari belaian dunia. Dalam kebahagian itu, aku sentiasa ingatkan yang kebahagiaan itu jika tidak dijaga dan dikawali dgn baik akan membawa kepada kemusnahan. Kemusnahan itu pastinya akan membawa kemudhoratan yang amat besar untuk hati dan perasaan.

Tiba masanya, aku lepaskan mawar itu dari pandangan mata, ya, aku lepaskannya dari mataku bukan hatiku, ia terbang tinggi di bawa angin, mawar itu punya tujuan lain demi menyahut seruan dan tuntutan agama, aku redha dan kami redha. Mulanya aku takut, tetapi akhirnya aku menyedari betapa besar hikmahnya keadaan itu walaupun berjauhan, sehingga kini, hikmahnya masih tidak putus2 dapat di gali. Syukur, ia semuanya kehendak Tuhan yang kuasa. Aku sujud kepadaNya kerna aku hamba, dan Dia sentiasa melihat dengan pandangan Tuhan, membuat aku kuat, dan mawar ku juga kuat...Alhamdulillah.

Suatu ketika, suatu waktu, sepertimana nikmat yang diterima itu mudah diperoleh, begitu jugalah jika Dia mahu menarikknya kembali. Mawar yang aku cuba bajai, sirami dan kasihi itu, mulanya terbang dan aku cuma lepaskan dari mata bukan hati, kini, keadaan dan situasi sudah lain, terpaksa jua ku lepaskan dari hati, bukan kerna sesiapa, tetapi kerna ada percaturan yang lebih besar. Bukanlah mudah melepaskan sesutu yang disayangi, bukanlah mudah melepaskan sesuatu yang dicintai, dan bukanlah mudah melepaskan sesuatu yg telah dibayangi satu ikatan. Suatu ikatan yang dibina kerna akidah, dan dijagai dengan tuntutanNya kini perlu dibuka simpulan jua kerna tuntutanNya. Aku mulanya keliru, kerna aku tidak pernah membayangi semua ini, ya, jujurnya aku tidak pernah bercita2 sebegini, namun ia berbeza kini...

Gelora perasaan dan hati siapa yang tahu, anda? kamu?...pastinya tidak merasa seperti yang aku dan mawar ku rasa, kerna ia bukan satu percaturan biasa. Setelah beberapa kali ku rebah, ku cuba bangun sendiri, namun tiada kudratnya, berkali kali aku cuba bangun, sama saja, tidak mampu. Namun suatu masa, ketika mana ku cuba menggali hikmah, ada suatu pesanan dariNya yang aku dapati, satu pesanan yang terlindung di sebalik beribu ribu pesanan yang lain, dan selain untukku, semoga pesanan ini manfaatnya berguna buat semua yang diluar sana, ingatlah wahai QURRA' sekalian, panggilan yang sebenar bukanlah MAWAR KU, akan tetapi...MAWAR NYA!...kini aku pohon supaya aku beroleh MAWAR NYA, ya, inilah yang lebih tepat, aku bangun kembali...:)

********

Sedarlah wahai sahabat, kita tidak memiliki apapun di dunia ini, janganlah sesekali menganggap sesutu nikmat dan kurnia itu milik kita, kerna ia bakal membawa kekecewaan yang besar nanti, dan ia juga bahkan mungkin menjerumuskan kita ke lembah yang melalaikan, ingatlah, SEMUA MILIK-NYA, BUKAN MILIK KITA...DAN MAWAR KU TIADA DALAM KAMUS ALAM KECUALI MAWAR-NYA, BEGITU JUGA TIADA KUMBANGKU KECUALI KUMBANG-NYA...wallahu'alam, ana undur dulu...