.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

~ Diari Syawal 1431 ~

Bismillah...

Alhamdulillah wa syukurlillah, segala puji dan syukur kepada Maha Suci Allah, Robbul 'alamin. Selawat dan salam buat baginda tercinta, Muhammad Rasulullah SAW.

ALLAHUAKBAR!!!...Daulat kebawah duli Tuanku Muhammad Faris Petra atas pemahsyuran sebagai Sultan Kelantan. Sekalian rakyat pastinya bersyukur dan teruja mendapat seorang sultan yang lebih dekat dengan ulama' yang soleh daripada umara' yang korup, lebih dekat dengan Islam daripada kejahilan. Laungan Takbir " ALLAHUAKBAR " dari Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz dan sekalian yang hadir di istana semasa istiadat pemahsyuran pastinya membawa seribu erti!



Asal penceritaan kembali kepada tajuk, diari Syawal akan ana celotehkan. Ramadhan yg berlalu ditangisi dan selitkankan doa agar dapat ketemu Ramadhan berikutnya, Syawal menjelang jangan pula bermuka durja, raikanlah seadanya, ia hari istimewa. Diari Syawal masing2 pastinya padat, ana juga, dan di Wadi al Qurra' akan dititipkan sedikit perkongsian, bukan semua tetapi tetap ada.

Tiada daya mahu coretkan semua, jadi sekadar saja ya, izinkan...

1 Syawal

Selepas Isya' kami berkemas rumah pada malam raya, itu biasa, yang tidak biasanya selepas itu ana bersama anak2 saudara main bunga api, yes, Encik Zulhairi main bunga api, dan gayanya mengalahkan baby2 dan anak2 kecil yang cOmel, itu maknanya ana lebih cOmel dari mereka semua, maaf, terlebey suda :p

Esoknya, pagi raya, minum sedikit then bersiap untuk ke masjid dengan baju raya kaler pepel yang cantik, cantek kerana ana yang memakainya, bukan orang lain, maaf, terlebey suda lagi. Tema tahun ini? warna warni, hehe. Okeh, di masjid sesi beraya dengan sahabat2 lama, selepas pulang dari Masjid, sesi bermaaf maafan dengan keluarga pun tiba, ana macam biasa, sempOi, nak mintak maaf tapi rase macam tak besalah je kan, memang sgt supan :p

Pagi itu makan satay, sedap, ana makan "sikit" saja, sila pecaya. Selepas itu askar2 kecil mula datang nak duit raya, selagi tak dapat duit memang tak turunlah jawabnya, adakah ana dulu begitu? tak!. Then turun beraya ke rumah mak sedara di tepi rumah. Raya pertama lebih pada raya di tepi2 rumah n menunggu tetamu. Cukup sekadar itu, ana sudah ingat2 lupa tambah tak larat nak refresh semua :p

( Bahagia main bunge api :D )



( Nuha!...kene ayahchik kang! )

( Liplap2 rumah malam raya )

( Keluarga tercinta ~ tahun lepas keluarga Abg Long ada, tahun ni keluarga Abg Ngah la pulak, tahun depan insyaAllah keluarga Abg Chik ada sekali kut...OopsS :D )

( Sesi mintak maaf & memaafkan )


2 Syawal

Hari raya kedua, aktiviti penuh, dari tengah hari sampai ke malam beraya. Dari rumah terus ke Permatang Sungkai, Pasir Puteh, kemudian ke Kota Bharu, Peringat, bla3...boleh di kategorikan sebagai beraya sakan.

Yang istimewanya hari raya kedua adalah kami sekeluarga sempat ke Pulau Melaka, kediaman Tok Guru Hj Nik Abdul Aziz, menteri besar tersayang. Sempat beraya dengan beliau, berimamkan beliau untuk solat maghrib, dan memohon sedikit doa untuk anak2 saudara. Oh ya, kebetulan hari itu ada majlis akad nikah kat Masjid Tok Guru, kami pun join sekali la. Selesai nasihat dan peringatan, alhamdulillah sekali lafaz saja, sangat senang ijab kabul dengan Tok Guru, tiada gaya mengada2 seperti kebanyakan imam di tempat2 tertentu yang kadang2 sengaja mepermainkan pengantin. Semasa majlis, anak Tok Guru sempat cakap kat ana, " enta kalau nak 'buat' kat sini pun bOleh ", apa lagi, tersegan supan lah ana :p.

Rumah terakhir yang disinggahi hari itu adalah rumah sahabat di MMU, Nik Amin. Terima kasih yang tak terhingga atas layanan yg istimewa dan makanan yang best2 itu. Walaupun kami datang mengejut, sapa suruh tak bukak phone, tapi ok la, hari raya kut :D. Tapi dah macam rombongan meminang pun ada kan Amin?...hehe.

( Merenung dan berfikir @ Pulau Melaka, Masjid Tok Guru )

( Tok Guru sedang memberikan Tausiyah ~' Suami yang soleh akan melengkapi isterinya & isteri yang solehah juga akan melengkapi suaminya ' :) )

( Tengah salam raye ngan Tok Guru ~ Sempat aje candid kan :D )

( Kat umah kenalan keluarga di Kota Bharu ~ Ayahchik & Fudhyal, sama cOmel sama hensem :p )

( Hitam ~ Gaya, Mutu & Keunggulan )

( Kat umah Nik Amin )



3 Syawal

Hari ini pagi2 hari lagi sudah keluar. Tak sempat makan pagi, ana ke Balai Islam bersama sahabat2. Menghadiri program hari raya anjuran Markas Siswazah Kelantan, sekali lagi jumpa Tok Guru. Sebelum ucapan Tok Guru, ada talk show yang akhi Amin Idris menjadi moderatornya, sangatlah menghilangkan mengantuk :D

Di sana, ketemu sahabat2 lama, sahabat2 baru dan ada juga sahabat yang kurang dikenali tetapi mengenali diri ini, ana rasa sangat bersalah, biasa lupa nama saja, kali ini dengan muka2 sekali lupa, nasib baiklah berjaya mengawal muke agar kelihatan cool dan seolah2 kenal saja semasa di sapa, ampun! :D

Selepas tamat program, bergerak sekali dengan seorang senior dari Kota Bharu ke rumah ana, kemudian berkumpul dengan 3 kereta lagi bagi menyertai rombongan Akhi Hafizan, senior MMU selaku mantan Presiden Institusi Usrah MMU yang walimahnya di Pasir Puteh. Tahniah Akhi Hafizan & Ukhti Hafizah!...Barakallahu laka wa baraka 'alaik, wa jama'a bainakuma fi khair!

Rombongan kami adalah, ana sendiri, abang ana, Zainal dan keluarga, Abang Mudin dan keluarga, Abg Noyo dan keluarga, abang Nizam@Poksue, my bro Shakir, Nik Amin, n Azree ex MMU. Ana dipertanggungjawabkan utk lead selawat rombongan, tetapi dek kerana kesesakan lalulintas yg sgt ketara, kami tiba lewat sedikit, sedikit saja, tak banyak :D, maaf ye abang pijang!...hehe.

( MSK ~ Bukan men awal sampai, seat kosong lagi :D )

( Hadirin telah memenuhi dewan )

( Talk Show ~ Tak kering gusi dengan telatah Amin Idris sebagai moderator dan penyampaian penuh ilmiah daripada Dr. Suhazeli )

( Ucapan dari Tok Guru kepada para Mahasiswa ~ " Mahasiswa meneraju perubahan, tetapi perubahan ke arah mana? " soal Tok Guru :) )



( Mabruk Akhi Hafizan & Ukhti Hafizah! ~ Barakallahu laka wa baraka 'alaik, wa jama'a bainakuma fi khair! )

( Sebahagian dari rombongan kami )

( Mengambil berkat dan aura pengantin :D )

( Mula2 nak amek gambar atas pelamin, tapi xbest la duk ngan amin :p, duk sOrang pun xbest, so kire step pertama duk bawah, jap lagi nek atas la...OopsS :p )


4 & 5 Syawal

Rutin biasa syawal, ziarah dan di ziarahi, maafkan dan mintak dimaafkan, rasanya macam tiada yang grand utk diceritakan, rasanyalaa... :D

6 Syawal

Hari ini beraya paling jauh. Kami 2 buah kereta, meluncur ke Terengganu untuk beraya di sana, dan menu rayanya sangatlah sesuai dengan selera ana, Nasi Dagang...nyum2. Setelah selesai beraya, di bekalkan pula dengan keropok lekor yang best itu, tapi yang tak bestnya, ana tak dapat duit raya, haih :p. Apa pun terima kasih byk2 kepada tuan rumah :).

Kami tak berhenti melangkah di Terengganu, perjalanan diteruskan ke Pahang, Kampung Halaman ana di Nenasi, Pekan. Hajatnya mahu terus ke Nenasi, rumah Tok, tapi oleh sebab telah kelewatan, berhenti di Peramu, Pekan, rumah mak saudara.

7 Syawal

Paginya kami berangkat ke Rumah Tok, di Nenasi. Sampai saja si Nufayl, anak saudara ana merengek nak terjun laut, sememangnya Kampung ana di Pahang sangat hampir dengan pantai. Tetapi dek kerana panas, tunda rancangan terjun laut pada petang hari. Hari itu beraya dengan Tok dan mak saudara di sana.

Petang itu kami terjun laut ramai2, sangat seronok, pantai di Nenasi sangat cantik, tiada hakisan, bersih, tak ramai orang, dan yang paling best bila airnya surut petang, akan timbul pulau2 pasir. Malam itu sepupu datang beraya dan seterusnya tintOn, penat mandi pantai, tidO pun sangat best.

( Kat Umah Tok @ Nenasi, Pekan )

( Kat pantai Nenasi )

( Ummi, Nufayl & Nuha )

( Bawak Fudhayl yang firstime main kat pantai :D )

( Melayan anak2 saudara mandi laut )

( Ayahchik & Fudhayl sedang bercinta @ Pantai Nenasi :D )



( Fudhayl lentok penat mandi laut sambil muhasabah diri :D )


8 Syawal

Bertolak pulang ke Kelantan. Tetapi singgah dahulu di Kuantan, rumah ayah saudara di sana. Rumah ayah saudara ana ini, atau ana memanggilnya Pak Harun sangat best, tersorok kedalam, dan di atas bukit, yang paling bestnya sangat banyak haiwan di sana...hehe. Macam2 jenis haiwan ada, arnab, merpati, ikan, ayam, macam2 spesies la, sesuailah dengannya seorang pegawai veterinar.

Setelah selesai makan2 di sana, kami diberikan penerangan tak rasmi mengenai jenis2 haiwan yang ada di rumahnya. Tak sangka ada sejenis merpati sampai RM 600 sepasang, sebelum ini yang ana tau merpati tu merpati la...hehe, tapi rupanya tidak, ada yg kuat igtan, yang laju terbang dan sebagainya.

Yang bestnya Nufayl sempat menculik seekor anak arnab yang sgt comel, eeeeii, geramnyeee!...alamak, terlebey lagi :D. Arnab itu alhamdulillah dengarnya sedang berbahagia di rumah barunya kat Klang.

Selesai semuanya kami berangkat pulang, a.ngah ana dan keluarga ke Klang. Ummi, abah, my sister ke rumah kami di Kelantan. Sebelum itu ke UITM dungun dulu menghantar sepupu. Alhamdulillah malamnya kami selamat tiba.Setakat itu dulu perkongsian kali ini :)

( Site survey, sedang memilih arnab di reban )

( Fudhayl mewakili abangnya Nufayl sedang mengorat Tokki Harun dia utk mendapatkan seekor arnab :D )

( Tadaaa...da bejaya kidnep :D )



( Fudhayl tgk bunny, nyum2! :D )

( Alahai comelnyeee!...ada sapa2 rasa nak picit2 tak? :p )


p/s : Ramadhan dan Syawal yang sangat bermakna, tahun hadapan insyaAllah lebih bermakna, seterusnya juga :)

11 comments:

Itu la, Aku ingat ada orang nak meminang. He3, cuak sesaat. Tapi jangan risau, aku tak mahu langkah bendul. Lepas mu dulu lah. Perjalanan aku masih jauh untuk membelah masa. Masih banyak perkara yang perlu diselesaikan dan dipersiapkan sebelum benar-benar bersedia untuk membina baitul muslim yang penuh mahabbah dan penuh kecintaan kepadaNya.Cinta bukan kefahaman. Bukan pengetahuan. Cinta tidak muncul sebagai hasil mengetahui pengertian ilmu cinta yang dicerna oleh akal. Tetapi cinta itu adalah hati dan perasaan. Allah mengurniakannya, dan manusia bertanggungjawab untuk mencari dan berikhtiar menyuburkannya.

 

Tau xpe, jgn langkah2 ye..heheh

Wah, berfalsafah nampaknya :D...setuju...

 

hum, candid ea gambar tok guru? oo candid..
rampat jip candid,, haha :P

 

Assalamu'alaikum,

Terkejut tengok Fudhayl dah BESAR :)

Terlupa, rupanya Fateh (saudara susuan Fudhayl) pun dah BESAR juga :)

 

to tunerman

bile xblakOn tu namenye candid la..:D

to insyirah

Besar ke Fudhayl?...hehe

tapi yelah, xkan makin kecit kan, mesti makin besar...tambah2 mata si Fudhayl tu, makin besar n bulat :D

sama naik la Fudhayl n Fateh kan...:D

 

ehh...nufayl da besa la.... tetap menten cute. ^_^




ayahchik tak yah join prasan ye..sepuk kang.haha.

 

ha'ah la, xkan makin kecit pulak...

erk, awal2 da warning, mmg tau2 je kan..:P

tapi sOry la, xleh thn ok....kalo dah nufayl menten cute, ayachik xde nak kalahnye..sgt cute ok!..haha

 

Salam zul~

lama x tingglkan comment kat sini..hehe..
i heard something about u..x lama lagi bakal menamatkan zmn b_ _j_ _g ye? is that true?

btw, it's a good news..pls dont deny..hahaha..

wasalam..
ainies~

 

wa'alaikumussalam wrhmtlh

itu lah, bukan takat komen, buah2 tangan pun xde nak tinggal..hehe

erk...u yg tye, pastu ckp dont deny pulak, kelang keli betul...bek takyah tye cmtu..:p

haih laa...ade masuk paper ke zul wadiqurra' nak kawen?...xde kan?...hehe...ape pun dOakan ye...kalO da sampai masa u takkan ketinggalan punye, sampai la surat saman...:p

btw...anda bile lagi?xsabau gak nak kene saman ni...:p

 

wah2...surat saman?
nape plak kad wangi2 jad surat saman lak?

kalo da ade yg bertakhta di hati tu, percptkan lah zul..i'm really happy bile dpt tahu ade kwn2 yg nak berlangsung ni...

ape pun, ain doakan kamu berdua jodoh berpanjangan lah ye...hehe~

anda?sy x menyaman org...jad nye, awak takan dpt surat saman kot..haha

wasalam

ainies~

 

Majaz ok, kite qias kan surat saman itu kepada kad jemputan, sbb saman wajib bayau, jemputan plak wajib kene datang...:D

ambui3, ape pulak takhta2 ni cik ain Ooi...u make me blushing la..hahahaha...

bukan awk je, saya pun gembira nau kalau dpt tau kawan2 nak berlangsung ni, so cepat2 la gembirakan saya sy n sume kwn2 len ye...:D

thanx utk doa, ameen ya Allah...