.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

~ Ijtima' Tarbawi - Satu Perkongsian ~

Bismillah...

Segala puji buat Maha Suci Allah, pencipta maya pentadbir dunia. Selawat dan salam buat Muhammad Rasulullah SAW, dengan nurnya kita diterangi.

Keletihan dan kepenatan mengembara, dengan bertemankan beg yang agak besar oleh kerana kembara kali ini pasti lama, langsung hilang pabila tiba disambut sapaan mesra di Rusila. Ya, ana ke Rusila untuk mengikuti Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS beberapa waktu yang lepas, dan baru sahaja berkesempatan berkongsi di alam maya.

Perkongsian ini berbentuk perkongsian perjalanan, bukanlah menjurus kepada ilmiah, jadi ia lebih kepada pengalaman. Ana teruskan, tiba sahaja, walaupun pastinya yang datang itu dari seluruh Malaysia, ramai yang tidak pernah pun berjumpa selama ini, akan tetapi dek kerana semangat ukhwah antara pejuang Islam yang hadir, maka tidak langsung terasa janggal, bahkan bagai sudah kenal lama antara masing2.

Dapat dilihat dari setiap yang hadir, gelojak perasaan dan wajah yang mencerminkan dahaganya pada tarbiyyah, maka tepatlah Ijtima' kali ini bertemakan tarbawi. Datang dari seluruh Malaysia, ada yang bermalam dalam kereta, ada yang berkhemah di tepi pantai, ada yang tidur berjamaah di dalam masjid Rusila dan masjid2 berhampiran, ada yang menumpang di rumah sahabat, itulah suasana selama 3 hari 2 malam, tiada sungutan walau kesesakan tempat.

Yang hadir masing2 faham apa itu erti kesabaran dan kesusahan, kerana perjuangan Islam sememangnya mengajarkan erti ketabahan dan keperitan. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak berjuang dengan ditemani kereta2 mewah, tidak dilindungi istana seolah dari kayangan, tidak di bekal wang ringgit yang melimpah ruah, dan PAS tidak seperti pihak lain dalam mengajar pejuangnya bergerak. Pejuang kerana Allah tidak lansung sama dengan pejuang kerana dunia!.

Masing2 datang dari seluruh pelosok negara, ada petani, ada nelayan, ada peniaga, ada jurutera, ada doktor, ada peguam, namun semuanya sama sama turun kebawah, dan saling memahami tanggungjawab masing2. Tidak seperti sesetengah kelompok yang hanya bergerak dalam kalangan mahasiswa dan intelektual, seolah olah makcik dan pakcik di kampung itu bukan sebahagian dari mereka, idealisme yang melangit langit, sampai lupa berpijak di bumi nyata, rugilah mereka!

3 hari 2 malam, sarat dengan pengisian yang penuh makna. Ruh tarbiyyah menusuk ke dalam sanubari, dan benarlah, PAS dan tarbiyyah sememangnya tidak akan dapat dipisahkan. Dengan tarbiyyahlah kita mampu mara terus, dengan tarbiyyahlah kesatuan dapat dibentuk, dan dengan ruh tarbiyyahlah membantu menyuburkan spirit2 yang mula luntur.

Mengkhatamkan tafsir al Hujurat bersama Tuan Guru Presiden, berforum bersama Ulama', tokoh pejuang, dan sebagainya membawa pelbagai erti dalam diri setiap yang hadir. Kehadiran pimpinan memberi taujihat makin membangkitkan semangat setiap pejuang. Tidak ketinggalan wakil Ikhwanul Muslimin yang merangkap ahli parlimen Mesir telah turut hadir bagi menjulang perjuangan PAS dalam menegakkan Islam di Malaysia. Tidak begitu pelik jika wakil2 dari gerakan Islam seluruh dunia mengiktiraf PAS sebagai gerakan utama di Malaysia, kerana memang sejak dari dahulu lagi PAS di beri penghormatan sebegini, hanya yang buta saja tidak mahu mengakui!.

3 hari 2 malam kami tidak henti2 di suntik dengan semangat tarbiyyah, tidak lekang perkataan tarbiyyah dalam setiap ucapan pembentang dan pemidato, sesungguhnya tidak dapat dinafikan ruh tarbiyyah mahu diterapkan dalam diri setiap yang hadir, tinggal kita saja yang mahu mengamalkan atau sebaliknya. Namun, 3 hari 2 malam itu tidak hanya di isi dengan pidato tentang tarbiyyah, bahkan setiap saat dan ketika sewaktu di sana sememangnya menyuntik ruh tarbiyyah, tidak kiralah semasa makan, tidur dan sebagainya.

Ana hanya mampu mengucap syukur, kerana kesempatan telah diberi olehNya untuk menyertai Ijtima' Tarbawi kali ni, sungguh, jika mahu dikatakan penat, memang penat, akan tetapi sewaktu meninggalkan Rusila, jauh dilubuk hati merasakan, " perlukah aku tinggalkan Rusila? "...sememangnya meninggalkan Rusila menjadi sesuatu yang berat, tempat di mana ruh tarbiyyah dan perjuangan di suntik kembali.

Sedikit perkongsian gambar :

( Sohibus Samahah Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang merasmikan Ijtimak Tarbawi Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan )

( Saf kepimpinan yang diiktiraf sebagai Murabbi kepada anak - anak muda yang menyertai Jamaah Islam ini . [ Tuan Guru Hj Abdul Hadi , Tuan Guru Dato' Tuan Ibrahim , Tuan Guru Hj Yahya Othman dan al Ustaz Abu Bakar Chik )

( Sohibus Samahah Tuan Guru Mursyidul Aam PAS memberikan nasihat dan tunjuk ajar yang cukup mengesan di jiwa )

( Asy Syeikh Dr Abdul Maqsud Muhammad Askar Ahli Parlimen Mesir dari Ikhwanul Muslimin Tanta turut hadir utk memenuhi keperluan tarbawi dan membimbing peserta )

( Tuan Guru Haji Yahya Othman sedang dipimpin turun dari pentas Ijtimak . Beliau agak uzur kerana faktor usia namun masih bersemangat untuk melihat Tarbiyyah kembali marak )

( Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz & Ketua Dewan Pemuda PAS pusat, Ustaz Nasruddin Tantawi )

( Dato' Seri Tuan Guru memimpin tafsir al Hujurat sehingga khatam dalam tempoh 4 jam )

DEKLARASI IJTIMA' TARBAWI

1) Bertekad memperkasakan tarbiyah dengan memahami dan melaksanakan program tarbiyyah secara berterusan dan konsisten didalam Dewan Pemuda PAS di seluruh peringkat.

2) Menjadikan tarbiyyah merentasi tanzim, dengan erti kata nilai-nilai tarbiyyah akan menguasai dan mengorientasikan seluruh kegiatan lajnah dan jemaah.

3) Memperkukuhkan program usrah diseluruh peringkat sebagai asas dan akar kepada semua program kepartian dan politik yang lain.

4) Demi pemerkasaan tarbiyyah di dalam dewan pemuda, maka kita sebagai peserta program ijtima’ tarbawi 2010 bersetuju untuk mengadakan program ijtimak tarbawi sebagai acara tahunan.

5) Menyokong konsep kepimpinan ulama’ dan mempertahankannya untuk menerajui parti PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang memayungi umat islam di Malaysia.

6) Membina diri dan syakhsiah dengan terus mendalami ilmu-ilmu islam mengikut acuan Al-Quran dan as-Sunnah serta hikmah para ulamak dan pejuang Islam di sepanjang zaman.

p/s : Siapa kata PAS hanya sebuah parti pOlitik? :)


p/s : Pening memilih tarikh yang tepat @_@ ~

4 comments:

salam.
subhanallah~semoga gerakan tarbiyyah di Malaysia, takkan pudar selamanya~

jap, tarikh ape ye? jeng3~ :p

 

wa'alaikumussalam wrhmtlh...

Allahumma ameen...sama2 kita menjadi penggeraknya...:)

tarikh ape?...ade la...:p

 

haha...tu la...lain kali dah ade prOg besau mcm ni, postpone la prOg lain, kan da terjeles...