.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Optimum VS Maksimum

Bismillah...
"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali merka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran"
al Asr

Alhamdulillah wa syukurlillah, segala puji kepada Maha Suci Allah, tanpanya tiada daya dan upaya Wadi al Qurra' bertambah isinya. Selawat dan salam buat insan mulia, baginda junjungan Muhammad Rasulullah SAW.

Ana mahu berkongsi banyak, tetapi nampaknya yang banyak itu tidak dapat di kongsikan semua. Program, tamrin, kem yang berterusan pastinya membuahkan pelbagai info, maklumat dan perkongsian, akan tetapi jika mahu di kongsikan kesemuanya, ada kemungkinan jari ana melecet untuk menulis, alasan mungkin?...

Yang terbaru, satu program untuk Badan Perwakilan Pelajar Maahad Ahmadi, Gemenceh. Program khas untuk melahirkan pemimpin yang optimum, bukan maksimum. Banyak modul khas yang menarik dan ada juga di antaranya jika sekali pandang, boleh di katakan ala2 askar, ketuk ketampi dalam kolam pukul 3 pagi, merangkak askar atas tanah, ah itu sedikit saja, banyak lagi yang menguji mental dan fizikal.

Ada pula yang di 'psiko', selepas itu di beri makan bawang putih, kemudian di tambah pula air 'lychee' yang masin berdenyut2 itu, adik2 Muslimin Muslimat Maahad Ahmadi, ana minta maaf ya jika terpaksa menahan rasa, sampai termuntah2, hakikatnya perjalanan di medan dakwah lebih lagi rasanya, jangan mengharapkan manis dalam perjalanan, tapi ingatlah manis itu dapat di nikmati selepas kita kenal erti kepahitan.

Tidak lain tidak bukan, semua ini untuk melahirkan kepimpinan yang benar2 terpimpin dan mampu memimpin, bahkan bukan sekadar itu saja, kepimpinan yang kita mahukan adalah yang OPTIMUM, bukan MAKSIMUM.
Kenapa mahu dibezakan antara 2 perkara ini, tidakkah ia sama saja?. Tidak, ia tidak sama. Begini, sebagai pemudah cara, ana sediakan contoh :

Maksimum

Ahmad di berikan masa 1 tahun dan peruntukan RM 10000 untuk menyiapkan satu projek, lalu dengan segala kemampuan yang ada, menggunakan sepenuhnya 1 tahun dan RM 10000, Ahmad berjaya menyiapkan projek dengan jayanya.

Optimum

Muhammad di berikan masa yang dan peruntukan yang sama seperti Ahmad, iaitu 1 tahun dan RM 10000, namun Muhammad hanya menggunakan RM 7000 untuk menyiapkan projeknya, bahkan dapat menyiapkan dalam masa 8 bulan dengan jayanya.

Cuba lihat perbezaan antara kedua contoh yang diberi, keduanya mampu menyiapkan tugasan dengan sangat baik, tetapi mana yang lebih efisyen pada pandangan anda?

Melakukan kerja semaksimum mungkin tidak sama dengan melakukan kerja dengan optimum. Untuk menjadi pemimpin yang benar2 hebat, kebolehan mengoptimumkan masa dan sumber dalam menghasilkan sesuatu adalah satu keperluan. Lihat bagaimana Muhammad berjaya menyiapkan kerja dengan hasil yang sama dengan Ahmad, tetapi beliau masih lagi mempunyai baki masa dan peruntukan, yang mana dapat ia gunakan untuk perkara yang lain.

Da'ie Yang Optimum

Kehidupan seorang da'ie, pastinya di himpit masa, dakwah, tarbiyyah, islah, tamrin, kuliah, mukhayyam, penulisan, dan pelbagai lagi hal yang bakal menutup ruang waktu senggang. Akan tetapi jika dilihat kepada mereka yang benar2 berjaya sebagai seorang da'ei, dalam kesibukan mereka itu, gerak kerja mereka tampaknya lebih tuntas dan jitu jika dibandingkan dengan mereka yang kononnya sibuk.

Kenapa ini berlaku?...hasil pekerjaan mereka lebih baik daripada kita, sedangkan kita punya ruang waktu yang lebih, sebut saja soal akademik atau apa sahaja, kenapa kita ketinggalan?...sedangkan mereka yang sangat sibuk dan bukannya konon2 sibuk itu sangat jauh maju kehadapan?.

Jawapannya kembali kepada ruang lingkup perbincangan, ramai di antara kita bekerja dengan menggunakan masa dan sumber secara maksimum, bekerja secara 'HARD' bukan 'SMART'. Pekerjaan yang sepatutnya mampu di siapkan dalam masa sebulan, tetapi disebabkan masa yang diberi ialah 2 bulan, maka kita siapkan dalam masa 2 bulan cukup, sedangkan jika disiapkan awal, pasti banyak pekara lain dapat di isi dalam jangka waktu yang berbaki.

Inilah yang menjadikan kita gagal menjadi seorang khalifah dan da'ie yang benar2 hebat!.

Wasiat al Imam Hassan al Banna :

" Kewajipan kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada, oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah pelaksanaannya "

Optimumkan Gerak Kerja!

Bagaimana mahu mengoptimumkan gerak kerja jika meeting yang sepatutnya habis dalam masa sejam di heret sampai 3 jam?...masing2 mahu membincangkan segala hal yang dirasakan 'perlu', perlu bagi kita tidak semestinya perlu pada orang lain, bahkan mungkin tidak perlu dibincangkan pada masa itu, ini semuanya akan menjadi penyebab penggunaan masa yang melampau lampau maksimum pada perkara yang tidak sepatutnya.

Kegagalan memahami konsep aulawiyyat juga akan menggagalkan usaha untuk menjadikan gerak kerja kita sebagai gerak kerja yang optimum. Kita sering berhadapan dengan soal masa, mahasiswa contohnya selalu beralasan tidak cukup masa, lupakah kita ada yang diluar sana lebih2 lagi kesuntukan masa, namun gerak kerjanya lebih hebat, mereka itu bukan robot, manusia biasa yang punya kelebihan dan kekurangan, apa bezanya?

Bezanya kerna kita gagal melaksanakan satu2 hal dengan optimum, gagal mengenal pasti keutamaan dan menyusun gerak kerja.

Keberkatan Pada Waktu

Membicarakan soal ini, ana teringat satu petikan daripada Ibnu Ato'illah as Sakandari, katanya :

" Banyak sekali manusia yang diberi umur yang panjang, namun sangat sedikit sumbangannya, Banyak sekali manusia yang diberi umur yang pendek namun sangat banyak sumbangannya, Barangsiapa yang di beri keberkatan pada umurnya oleh Allah SWT maka dia akan mendapat pelbagai kurniaan daripadaNya, yang sangat sulit untuk diungkapkan "

Maka apa yang kita dapat kaitkan daripada kata2 Ibnu Ato'illah ini dengan persoalan optimum serta maksimum?

Pastilah ia akan kembali kepada hubungan kita dengan Allah. Menjadi salah satu faktor utama kenapa kita tidak mampu mengoptimumkan gerak kerja jika mempunyai masalah dengan Pencipta. Jika kita bermasalah dengan pencipta, bagaimana mampu kita mendapatkan keberkatan pada waktu dan kerja kita?.

Lihat kembali pada akhir ayat kata2 Ibnu Ato'illah, " Barangsiapa yang di beri keberkatan pada umurnya oleh Allah SWT maka dia akan mendapat pelbagai kurniaan daripadaNya, yang sangat sulit untuk diungkapkan ", inilah yang dapat kita lihat pada diri da'ie yang hebat, mereka mampu menyelesaikan tugasan secara optimum, masa yang digunakan dapat disingkatkan tetapi hasilnya sangat mengagumkan, inilah kurniaan daripada Allah yang sulit untuk diungkapkan.

Qurra' sekalian, mengatur masa dan gerak kerja itu salah satu cara untuk menjadi pemimpin dan da'ie yang optimum, namun konsep ini akan menjadi sia2 jika tidak mendapat keberkatan Yang Maha Kuasa, nilailah kembali bagaimana hubungan kita denganNya, ana undur dulu.

p/s : Cita2 NAK buat kempen 1 post 1 hari, boleh pecaye ke?...sile pecaye yang ana mmg NAK...:D

p/s : Demam, selsema, ni kes bejangket kut ni...adOi laa

3 comments:

Optimum~ Lepas ni dah tak boleh last minute lagi lah ye? :D

 

budak baik, macam kenal dia ni...:p

yeee...xbOle ok!...tp ade gak la yg bole, nak berubah xleh isti'jal...kene tadarrul...hehe