.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

~ Sana Sini ~

Bismillah...

Alhamdulillah wa syukurlillah, puji dan syukur ke hadrat ilahi, pencipta alam, pentadbir semesta, Allahu Rabbi. Selawat dah salam buat baginda Rasulullah, Muhammad SAW.

Kesekian kalinya Wadi Al Qurra' mendapat sentuhan empunya laman, dan pastinya ia berlaku dengan izin Allah SWT. Kali ini, ana berhasrat berkongsi - kongsi sahaja sedikit pengalaman setelah berada di tempat baru, tidak lebih 2 bulan lagi ana berada di Bangi, jolokannya bandar ilmu. Tidak salah gelaran itu, sememangnya bandar ilmu, sehinggakan kita pula yang pening mahu memilih, ilmu apa, tajuk apa, penceramah mana, pidato mana yang mahu di pilih, tiap hari pun begitu, semoga bumi Malaysia menjadi subur begini, bahkan lebih subur lagi hendaknya, ameen ya ALLAH!

Ana tidak memilih untuk berkongsi semua, ada yang privacy, ada yang kurang sesuai di kongsi bahkan ada juga yang malas untuk di kongsi dek kerana malas menulis banyak2, maafkan ana kerana malas...:D

Beberapa minggu lepas, ana berkesempatan untuk menyertai majlis aqiqah anak kepada 2 orang jemaah Masjidil Hasanah, Bandar Baru Bangi. Salah seorangnya adalah anak Shamsul Ghau-Ghau, ya dia sememangnya jemaah tetap di Masjidil Hasanah :). Jamuannya bukan calang2, 2 ekor kambing panggang, dan 2 ekor kambing gulai, termasuk jugak lauk pauk yang lain, alhamdulillah.

Seronok melihat artis yang sering kita lihat dunia mereka sentiasa terpalit dengan gosip, maksiat dan sebagainya dekat dengan masjid. Apatah lagi setiap waktu ada, bahkan pula membawa anak solat berjamaah dan mendengar tazkirah, inilah yang kita mahukan. Lihat bagaimana suasana dapat membentuk peribadi seseorang, persekitaran yang baik akan mendorong sesiapa sahaja untuk berubah menjadi baik, bayangkan jika Malaysia secara menyeluruh mengamalkan Islam yang TULEN!...semoga Allah mempermudahkan.

( Majlis aqiqah anak Shamsul Ghau-Ghau )

( Baby comel...nyum2... )

( Inilah yang di nanti-nantikan!...:p )

Ekspedisi Mobilisasi Dakwah Tahun Baru juga ana mahu kongsikan. Malam tahun baru sering kali menjadi tarikh pilihan muda mudi untuk keluar beramai ramai membuat countdown, selepas countdown ke mana mereka?...inilah gejala anak muda kini, pergaulan bebas, seks rambang, mabuk dan bermacam-macam lg. Gaya hidup ini sebenarnya hasil promosi pihak bertanggungjawab sekarang. Apa tidaknya, dengan hiburan melampau, rancangan televisyen, HUB HIBURAN dan lain2, inilah nurture atau didikan pemerintah kini kepada anak muda.

Alhamdulillah, masih ada pihak yang prihatin. Ana sempat menyertai Ekspedisi ini yang diketuai oleh PAS dengan kerjasama MPKJ, Yayasan Amal, Unit Amal, PERKIM, ISMA, AJK MASJID dan Surau sekitar Kajang, Bangi dan lain2. Seronok melihatkan kerjasama erat pelbagai NGO, tua dan muda yang masih punya kesedaran untuk membanteras gejala hasil didikan pemerintah yang kurang sedar akan akibat perlakuan mereka.

( Taklimat dari Ustaz Idris )

( Ok...cube teke siapa saya...:p )

( Pegawai MPKJ turut membantu )

( Vromm2.. )

Solat Hajat & Pidato Perdana di Stadium Melawati juga menjadi pilihan agenda untuk ana kongsikan. Stadium Melawati dikerumuni oleh 30 ribu jamaah yang mahukan Islam yang tulen bertapak. Suasana sesak yg terjadi dek kerana masing2 mahu bermunajat kepada Allah sangatlah berbeza dengan suasana sesak dek kerana konsert Pitbull ataupun Adam Lambert, terkinja kinja seperti cacing kepanasan, adakah itu latihan untuk terkinja kinja menahan panas di akhirat sana?...wal'iyazubillah, semoga Allah selamatkan kita dan mereka, dan semoga Allah memberikan pengajaran buat mereka yang memperlekehkan syariat.

Tazkirah Maghrib dari Tuan Guru Haron Din, solat hajat, pidato dari tokoh2 pakatan rakyat termasuk Tok Guru Nik Abdul Aziz tercinta yang hadir dengan berkerusi roda. Lihat bagaimana satu sosok tua yang masih cekal memperjuangkan Islam, mahukan ketulenan Islam bersinar kembali di Bumi Malaysia, siang malam mengatur langkah, tidak kira penat lelah, wang dan tenaga di curah, namun masih lagi ada suara2 sumbang yang memperlekehkan, dari UMNO atau penentang Islam tidaklah pelik, namun jika dari yang mengaku sebagai "Jemaah Islam", butakah hati mereka untuk menilai perjuangan mana yang benar?...teruslah berada dalam zon selesa, dan zon selamat itu!

( Tazkirah Maghrib - Tuan Guru Haron Din )

( 30 ribu orang bermunajat memenuhi Stadium Melawati, Shah Alam )

Seterusnya, sebagai akhir perkongsian bergambar, demi meraikan Tanggal 14 Januari 2011. Benar, tiada cuti umum tanggal ini, namun ia lebih istimewa sebenarnya dari cuti umum kerna tanggal ini genaplah 24 tahun Mohd Zulhairi Bin Mustafar, empunya Wadi Al Qurra' bertapak dan menumpang di bumi Allah yang Maha Kaya. Team Tareeq Al Jannah Travel & Education, iaitu tempat ana bekerja tampaknya bersungguh-sungguh menyediakan majlis hari lahir. Ok, sedikit sebanyak ana terharu, apa tidaknya...bos sendiri belanja kek secret recipe yang best itu, dan meehun sup serta aiskrim HPA oleh officemate.

Sangatlah best bila ana di minta untuk berada di bilik meeting pada pukul 12 tengah hari kerana ada meeting penting yang ana wajib hadir. Tiba2 meeting bertukar menjadi majlis hari lahir. Namun di sebabkan sense yang kuat, majlis itu dapat di hidu kerana bau meehun sup sangat la kuat...hehe

( Besday boy yang supan...:p )

Minggu lepas sempat turun ke Melaka. Bertemu mata dengan sahabat2 dan adik2, ke majlis ilmu di Baitul Qurra' serta tidak ketinggalan agenda "edar mengedar". Alhamdulillah, dengan izin Allah apa yang ana lalui ini terjadi, dan sentiasa mengharapkan agar setiap langkah berada dalam redhaNya...Allahumma ameen...

Ada sedikit gambar sebagai teaser~ :D

( Cantekk...~:D )

p/s : Masih menunggu buku itu...:D
p/s : Agaknya berapa entry lagi sebelum entry yang "itu"

6 comments:

bawa bertenang dan bersabar ye.. sabar tu kan cantik :)

 

cantek ek?..patut la rase mcm cantek je...ok prasan~ time kasih..:p

 

24 julai? hehe, sehari selepas besday ana rupanya :p

 

mane posmen tak antar kad lagi ni.... yang satu hari jumaat, tak dpt dah. cepat2! karang tarikh dah penuh pulak...