.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

~ Seputar PRK Hulu Selangor ~

Bismillah...

Subhanallah, walhamdulillah, walailahaillallah, wallahuakbar!...ringankanlah diri untuk sentiasa bertasbih, bertahmid, bertahlil dan bertakbir, tunjukkan diri ini hamba, bukannya tuhan!. Jangan pula lupa untuk meringankan diri demi baginda tercinta, janganlah kedekut lagi untuk berselawat buat Muhammad Rasulullah SAW.

Syukur pada Allah, mengizinkan sedikit coretan dari ana bagi melakari Wadi al Qurra'. Bukannya apa, cuma sekadar ukiran ringkas terhadap perjalanan ana di Hulu Selangor. Ana rasa memang nama Hulu Selangor sekarang masih lagi panas, dan apa yg membuatkan Hulu Selangor panas itulah yg telah menjemput ana ke sana. Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor, baru saja berlalu, dan ana sempatlah juga mencatit nama antara puluhan ribu manusia yang mengunjunginya bagi tujuan yg sama.

Bukanlah hasrat ana mahu bercerita satu persatu, cukuplah rasanya jika ana berkongsi secara ringkas. Seperti yang diketahui umum, keputusannya memihak kepada Barisan Nasional, dan secara jujurnya, telah ana utarakan kepada beberapa sahabat sebelum hari pengundian lagi, yang mana pilihanraya ini Pakatan Rakyat umumnya, khususnya PKR, akan kalah kerana beberapa sebab, sebab2nya ana rasa tidak perlulah ana sebutkan disini. Sahabat ana mulanya kurang setuju dengan kata2 ana tempoh hari, baru saja tadi mengakui apa yg ana katakan padanya, pastinya ana mengatakan begitu bukan kerna ana ahli nujum, tetapi ana amat pasti, bahawa kemenangan itu tidak akan dicapai jika syarat2 yg ditetapkan oleh Allah utk kita mencapai kemenangan itu tidak dipenuhi. Ana tidak mahu ulas panjang soal ini, mungkin boleh jadikan homework utk fikirkan sendiri :)

Jika mahu melihat kepada usaha2 Barisan Nasional, PM berkampung disana, isu peneroka felda, sabotaj eletrik, pembahagian wang dan sebagainya, mmg cukup banyak, ana biarkan kepada yang lain utk menganalisanya, namun apa yg ana sendiri alami di sana, memang begitulah. Namun secara jujurnya, ana tidak suka melihat kepada pihak lain saja, lebih utama untuk kita menilai diri sendiri sebenarnya, banyak kelemahannya, ana bukan mahu berat sebelah, namun ana minta demi Islam, jika mahu menang, buatlah seperi mahu menang, kepada jentera PKR terutamanya, jangan terlalu mengharapkan PAS saja yang berkorban, ayuh! turunkan tenteramu!...bersiap siaga dari sekarang, jadikan ini sebagai pengajaran!...insyaAllah!

Ana disana bersama sahabat2 seperjuangan berkampung di Kampung Gesir, Markaz Dewan Pemuda PAS Pusat berdirinya di situ, nun dalam kampung sana, kawasan kelapa sawit. Berhadapan adalah bilik gerakan PKR, dan disebelahnya BN punya. Alhamdulillah tiada kejadian teruk2 yang berlaku. Pergeseran2 biasa itu adalah juga, tapi itu perkara biasa sebenarnya dalam pilihanraya, kadang2 ada yang terlebih adrenalin, emosi tak stabil dan sebagainya lah kan. Itu sedikit ceritanya, sediki lagi, ana sempat ke Kuala Kubu Bharu pada malam akhir sebelum pilihanraya, ada Ceramah grand finale, tak dapat dinafikan cukup ramai, di dalam stadium saja sudah 20000++, campur diluar2 sana lagi approx 40000, ramai kan... :)

Boleh kata semua pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat turun, Tok Guru Nik Abdul Aziz, Anwar, Azmin Ali, Husam Musa, Lim Kit Siang, Karpal Sing, dan ramai lagi sampai tak muat pentas. Namun yang paling membuat ana terharu, semasa Tok Guru sampai, puluhan ribu orang bangun, lagu Shoutul Harakah didendangkan, takbir bergema, memang berdiri bulu roma ana, sambutan yang paling hangat antara pemimpin2 yang hadir, sehinggakan semasa Anwar tiba, di sebabkan ketika itu Tok Guru sedang berucap, semua khusyuk mendengar, menghormati tokoh ulama' itu, tiada sambutan ketibaan Anwar sepertimana yang dilakukan kepada pimpinan yang lain. Ana berfikir sejenak, kaum China, India dan sebagainya begitu menghormati tokoh ulama' itu, bagaimana pula yang mengaku muslim diluar sana, tak nampak lagikah?...

Banyak sebenarnya pengalaman, namun biarlah ana pendam sahaja dulu(malas menaip sebenarnya)...itulah sedikit cerita, hari pengundian ana tak duduk lama di Kampung Gesir. Agak membosankan melihat gelagat pihak yang kurang faham bahasa, sudah dikatakan tidak boleh berkempen di kawasan pengundian pada hari buang undi, di bantainya buat skuad khas untuk itu, melalak memekik di tepi jalan, lelaki dengan mengada ngadanya, perempuan dengan tergedik gediknya, susah benar ke nak faham arahan SPR?. Jentera Pakatan memang tidak plan untuk itu pun, sbb itu arahan SPR yg terbaru, mungkin sebabnya jentera Pakatan ni lebih cerdik agaknya, boleh fhmlah arahan tu.

Malas lah ana nak cerita byk lagi, kang macam hal pulak terkeluar, apa pun bagi ana, janganlah kita suka sangat melihat dan mengata pihak lain saja bila tewas, cubalah lihat diri sendiri pula... :).Ok, hari pengundian ana tinggalkan awal markaz, bertolak ke TTDI Jaya, Shah Alam, ada Seminar Pendakwah Muda di sana, Ustaz Hasrizal Saiful Islam instruktornya, alhamdulillah, sampai walaupun sesat barat juga. Program yang byk manfaatnya, cuma penambahbaikan dari segi fasi dan lain2 mgkin boleh dipertingkatkan lagi untuk masa akan datang, ana punya expectation yang amat tinggi ke seminar begitu untuk diajar, bukan mengajar!...tapi, dari Ustaz Hasrizal, itu memang amat2 byk ana belajar, alhamdulillah!

Habis saja seminar, pulanglah ke Melaka, malam jugalah sampainya, penat jgak berlumba :p, namun terlalu byk hikmah yang dapat dikutip dari musafir ini, masih lagi mahu berfikir, menelaah, mengutip hikmah2 yang ada, kalau boleh ana tak mahu keciciran satu pun, kerna hikmah itu bukan barang yang layak untuk dicicirkan, tetapi hakikatnya manusia sering saja tercicirkan hikmah itu, bahkan ada yg sudah menjumpai hikmah tetapi membuang ia begitu saja, ya, mungkin mereka menganggap ia tiada harga...mungkin!...ana undur dulu!

Ana sertakan sedikit photo di sini :

( Kat Markaz Pemuda PAS Pusat - Ngan Ustaz Nasrudin Tantawi, Ketua Pemuda PAS Pusat )

( Kempen Rumah Ke rumah )

( Penerangan kepada penduduk - macam2 gak dorang mengadu )

( Sedikit bantuan dihulurkan )

( Zul Wadiqurra membuat tinjauan :D )

( Ini antara rumah BN tegar, ana bagi harakah, dia kabo, dah sepuluh kali bagi da ni...sabo jela )

( Anak monyet main2 ngan anak kucing :D, menarik kan...cOmel! - Jumpa ni time edar risalah dari rumah ke rumah pula )

( Puluhan ribu manusia membajiri Stadium Mini Kuala Kubu Bharu - Ceramah Grand Finale )

( Hadirin mula bangun meraikan ketibaan Tok Guru Nik Abdul Aziz )

( Tok Guru sedang berucap )

( Hadirin Khusyuk )

( Itu antara skuad kempen BN yg sedang melanggar arahan SPR )



( Ada gaya untuk jadi calon tak? )

2 comments:

YB zul, ada gaya laaaa.. haha..

owh SPR kah?? patut la.. tak faham kn, org melayu mudah sangat 'dibeli'.. nasib baik la sy jawa.. bukan dibeli, malah jual mahal lagi, haha..

 

Ada gaya ye?....musti!...hehe

ntah la...xfaham...tapi kali ni leh thn modalnye, 50 juta kut...tp major 1700++ je...:P

ceyh...jual mahal, kang xde org nak beli, kamu jgak yg susah...:p