.:: WaDi aL QuRRa' ::.

BISMILLAH... IQRA!.. AFHAM!.. AMAL!... Dunia ini adalah perlembahan yang subur dengan ilmu YANG MAHA KUASA... Jika bukan kita yang mengusahakan dan menuainya... Siapa lagi yang lebih berhak?...

Mujahadah Bermusim - Hamba Siapa?

Bismillah...

Subhanallah, walhamdulillah, walailahaillallah, wallahuakbar. Syukur dan puji padaNya kerna memberi lagi sedikit ruang ana menulis dan kalian membaca. Selawat dan salam jangan dilupa buat insan mulia, Muhammad Rasulullah.

Jari ana menari lagi mahu menghiasi laman serba dhoif ini. Fatrah imtihan ini, rasanya suka untuk ana menulis soal mujahadah bagi membangkitkan semangat sendiri. Kalau ada yang sama2 turut terbangkit, alhamdulillah.Tapi ana tetap risau juga, jika yang lain bangkit tapi ana sendiri masih tidur, pastinya tak aci! Jadi...harapnya semua dapat sama2 ingat mengingatkan antara satu sama lain ya, insyaAllah.

Maksud firman Allah SWT :
" Dan orang-orang Yang berusaha Dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, Sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan Sesungguhnya (Pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang Yang berusaha membaiki amalannya "
al-Ankabuut : 69

Seringkali kita mendengar perkataan MUJAHADAH ini, begitu biasa berkumandang ditelinga, apalagi buat sahabat2 di arena dakwah. Namun mengetahui dan mendengar tidak membawa satu pengertian yang menjamin mujahadah itu berlaku. Pastinya diri ana sendiri bukan kuat soal mujahadah ini, selalu leka!...kalian mungkin kuat dan hebat, tapi ana tidak!

Sempena fatrah imtihan di MMU sekarang, izinkan ana mencoret sedikit, yang mana mungkin kadang2 kita terlepas pandang. Seringkali, tibanya imtihan, maka berduyun2 lah yang study sakan, tak lena tidur dibuatnya. Itu satu, tetapi yang menarik perhatian ana disini, bila tiba saja fatrah ini, adalah solat hajat secara besar2, dan ramailah juga beribadah secara individu saja. Bangun tahajud, banyakkan solat sunat, memohon dari Allah supaya kecemerlangan digapai.

Sesungguhnya ana ingin tegaskan disini, ana amat suka melihat bila sang hamba mula kembali kepada tuhanNya. Pastinya ia menyenangkan melihat begitu ramai lagi yang masih punya rasa dan sedar adanya Pencipta Yang Maha Kuasa di atas sana. Dan pastinya juga keadaan sedemikian rupa adalah satu keadaan yang amat bagus dan bermakna!...siapa mahu menafikan?

Maksud firman Allah SWT :
" Dan (sebaliknya) orang-orang Yang menerima petunjuk (ke jalan Yang benar), Allah menambahi mereka Dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka (dorongan) untuk mereka bertaqwa"
Muhammad : 17

Namun ana mohon padaQURRA' supaya dapat memahami sebenar benarnya apa yang mahu ana sampaikan selepas ini. Begini, sekali2 ana tidak menafikan kepentingan menambah baik ibadah diwaktu kita semua menghadapi imtihan, sememang ia sesuatu yang dituntut. Namun apa yang membuat ana sedikit terkesan ialah, bila saja fatrah imtihan selesai, masing2 kembali pada zaman sebelumnya, zaman apa ya?

Tamat saja imtihan, masing2 membawa perangai lama, tahajud entah kemana, solat hajat entah kemana, ibadah sunat lain juga entah kemana perginya, bercuti ke hawaii barangkali. QURRA' sekalian, inilah satu konsep MUJAHADAH yang disalah guna dan di salah tafsir, ianya tidak lain hanya MUJAHADAH BERMUSIM yang sebenarnya tidak pun layak dipanggil MUJAHADAH!. Apa kalian sudah selesa dan rasa sudah cukup dengan amalan begitu yang hanya bermusim?...mana pergi perkataan ISTIQOMAH?...mana dia?

Maksud sabda Rasulullah SAW :

" Dari Aisyah r.a. berkata : Nabi pernah ditanya : " Manakah amal yang paling dicintai Allah? Beliau bersabda : " Yang dilakukan secara terus menerus meskipun sedikit ". Beliau bersabda lagi : " Dan lakukanlah amal-amal itu, sekadar kalian sanggup melakukannya "
HR : Bukhari

Maksud sabda Rasulullah SAW :
" Dari Abdullah bin Amr bin Ash r.a. dia berkata : Rasulullah SAW bersabda :” wahai Abdullah janganlah kamu seperti Fulan, dia melakukan sholat tahajjud, lalu meninggalkannya "
HR : Bukhari & Muslim

Niat ana bukan sesekali mahu menjatuhkan semangat semua dikala masing2 sedang enak melaksanakan dan menambah baik ibadah dikala imtihan, bukan itu QURRA' sekalian yang ana maksudkan! Tapi sedarlah, jika mujahadah yang kalian maksudkan sebagaimana perilaku bermusim yang ana sebut tadi, maknanya sebenarnya ia hanyalah tidak lain, terperangkap sudah kita dengan politik mainan syaitan, yang menjadikan benda2 palsu kelihatan benar dan manis belaka, Ibadah kerana nafsu!

Cuba sama2 fikir dan zikir, jika fatrah imtihan saja kita bersungguh2 beribadah, dan pada masa lain kita kembali enak dengan duniawi, lupa perkara2 ukhrawi, sunnah kemana yg fardhu pun kemana. Tahajud bukan main lagi kala imtihan, selepas itu ditinggal2 seolah tidak kenal lagi apa itu Tahajud, maka ingin ana bertanya kepada diri ana dan juga QURRA' sekalian, KITA HAMBA SIAPA SEBENARNYA? HAMBA ALLAH ATAU HAMBA IMTIHAN SEMATA?...jawab dengan ikhlas kepada hati!

Ingatlah setiap amalan kita, belajar, imtihan, bekerja, mengatur organisasi, berprogram dan apa saja wahai QURRA'...itu semua adalah demi mencari REDHA ALLAH!, bukannya natijah semata!...jika natijahnya yang kita kejar, mahukan penghargaan semata, maka satu lagi mainan politik si laknatullah telah berjaya mengena. Natijah yang baik adalah bonus dari Allah atas gerak kerja yang tersusun, namun disebalik semua itu hanya satu yang menjamin kelangsungan dan keberkatan, itu dia yang kita panggil RAHMAT DAN REDHA ALLAH!

Kalau redha Allah itu diterapkan sebagai tujuan dalam setiap urusan yang dilakukan, maka insyaAllah amalan itu dengan sendiri menjadi manis dan pastinya biiznillah amalan itu dengan enak dapat dilakukan secara istiqomah. Kejarlah redha Allah, dan insyaAllah pastinya duniawi dan ukhrawi akan kita dapati rasa manisnya. Benar ia bukan mudah, tetapi pastinya sesuatu yang mulia akan berliku jalan menujunya dan dari liku2 itulah akan dapat dikecapi manis itu, lebih manis dari madu, apalagi gula.

" Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya Yang melimpah-limpah); dan janganlah Engkau melakukan kerosakan di muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang berbuat kerosakan "
al-Qashash : 77

Hari ini, bukan esok lagi! Sama2 kita mulakan MUJAHADAH yang sebenar, bukan lagi MUJAHADAH BERMUSIM, Tekadkan hati, insyaAllah perkara baik akan ada bantuanNya, cuma perlu usaha. Elok benarlah jika masih leka, gunakanlah fatrah imtihan ini sebagai titik tolak kita memulakan langkah, kejarlah ukhrawi dan jangan dilupa duniawi, ikutilah aturan2 ilahi, maka jaminanNya sudah ada untuk semua, nikmat besar menanti, disini dan disana nanti. Cukuplah menjadi hamba imtihan, hamba program, atau hamba lain2, JADILAH HAMBA ALLAH YANG SEBENAR DENGAN MUJAHADAH YANG HAKIKI!...wallahu'alam.

Pesan ana untuk diri juga QURRA', jangan lupa jadi hamba yang bersyukur!

Maksud sabda Rasulullah SAW :

Daripada Aisyah Radhiallahu 'Anha berkata; Bahawasanya Nabi SAW mengerjakan sembahyang disepertiga malam (bertahajjud) sehingga bengkak kakinya, maka aku pun berkata kepada baginda; " Mengapa engkau melakukan begini wahai Rasulullah, sedangkan engkau telah diampunkan segala dosa yang terdahulu dan akan datang? Maka nabi SAW bersabda; " Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur? "
Muttafaqun 'Alaih

Ma'a taufiq wannajah fi imtihan!

5 comments:

terima kasih diatas peringatan ini....

sgt2 tersentuh bila tiba diayat ini..waduh2 siapalah diri ini..semoga segala amalan kita diterima ALLAH..

Daripada Aisyah Radhiallahu 'Anha berkata; Bahawasanya Nabi SAW mengerjakan sembahyang disepertiga malam (bertahajjud) sehingga bengkak kakinya, maka aku pun berkata kepada baginda; " Mengapa engkau melakukan begini wahai Rasulullah, sedangkan engkau telah diampunkan segala dosa yang terdahulu dan akan datang? Maka nabi SAW bersabda; " Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur? "

 

to ariezetiqaz

Buat nama betul xleh ke...belit2 lidah nak sebut...:D

afwan...semoga diterima!...ameen ya Rabb!

ya...siapa kita sebenarnya, siapa kita mahu malas2 lagi sedang Insan Mulia itu bengkak kakinya bertahajjud?...hrmm

 

salam..bgus la post ni..btul2,kite smua masih lg buat tabiat lama..wktu exam,time tu la jd budak surau.tp..kita doakan moga2 dgn hikmah exam ni jugalah perubahan yg kite buat ni akan berpanjangan dan istiqamah..strusnya,mendatangkan keikhlasan di hati krn Allah semata2..
best la ayat2 dlm post ni..menarik n keep the good work
~~taufiq-UTeM~~

 

hik..hik..sebut pon malas..kata nk jd rajin..

 

to taufiq

insyaAllah, sama2 bermujahadah, moga anugerah istiqomah dalam amalan itu dapat kita kecapi...usaha sama2 ya...

ayat biasa ja...sama2 kita terus juang!...

to ariezetiqaz

sekali lagi lidah terbelit...huk3...rajin, tp bukan rajin nak sebut nama songsang cmni...hehe